الگوریتم پاندا چیست و چگونه کار می‌کند؟

loading...

اساساً الگوریتم در دانش یارانه‌ای با دریافت ورودی‌ها و پس از گذراندن چند گام محاسباتی، به ارائهٔ خروجی‌ها تعریف می‌شود.

پس می‌توان گفت الگوریتم پاندا نیز با دریافت داده‌ها و سفارش‌های ویژه‌ای از سوی برنامه نویسان گوگل طراحی شده و شخصیت گرفته است. برای آنکه شخصیت و ویژگی‌های الگوریتم پاندا را بیشتر و بهتر بشناسیم، باید داده‌ها و ورودی‌های آن را به دست بیاوریم.

و برای آن که به داده‌ها، ورودی‌ها و یا به اصطلاح وظایف این الگوریتم پی ببریم، باید خروجی‌ها و در واقع نتیجهٔ کارِ الگوریتم پاندا را مورد بررسی قرار دهیم.

تا پایان این مقاله با ما همراه باشید و تا با یک پاندای بی نظیر آشنا شوید.

پاندای سختگیر گوگل در بیست و سوم فوریهٔ سال دو هزار و یازده متولد شد.

پاندای گوگل اساساً به خاطر اجرای عدالت میان وبسایت های مختلفی که به شدّت در رقابت با یکدیگر مورد ستم واقع می‌شدند و یا ستمگری می‌کردند، طراحی شد.

پاندای گوگل را می‌توان به یک قاضی دادگر و یا حتی یک معلم سخت گیر انشاء تشبیه کرد. معلمی که با دقت بسیار بالا محتوای انشاهای دانش آموزان خود را بررسی و پردازش می‌کند. سپس طبق آموزه‌ها و قواعد و باید و نبایدهایش آن‌ها را تنبیه و جریمه می‌کند.

پس گول این چهرهٔ مظلومش را نخورید. پشت این نگاهِ نمکی، یک قاضی جدّی و عادل یا یک معلّم انشای شلاق به دست ایستاده است.

برای آنکه از حکم‌های بی رحمانهٔ این قاضی و یا تنبیه و اخراج این معلم در امان باشید، تمام هوش و حواستان را به آن چه در اختیار مخاطب می‌گذارید، بدهید. یادتان باشد که همواره پاندای گوگل نظاره گر اعمال شماست.

پس در تکمیل و اداره و ترفیع وبسایت تان، متقلب نباشید، ضعیف نباشید، بی اراده و ناامید نباشید. خلاق باشید و راستگو تا همیشه پاندای گوگل را همراه و پشتیبان خود حس کنید، نه الگوریتمی ترسناک و مخرّب که برای از تضعیف کردن کسب و کار شما آفریده شده است.

برای دوستی و آشنایی هر چه بیشتر شما با این الگوریتم، جزئیات حساسیت‌های وی را در اختیارتان می‌گذاریم. تا با آگاهی از این جزئیات و ویژگی‌ها، بدون استرس به ارتقاء وبلاگ‌ها و وبسایت های خود ادامه دهید و پیروز باشید.

الگوریتم پاندا روی موارد زیر بسیار حساس است. این موارد قطعاً تأثیرات منفی چشمگیری بر سئو نیز خواهند داشت.

۱-محتوای کوتاه
۲-محتوای تکرار شده
۳-محتوای با کیفیت کم
۴-محتوای گردآوری شده
۵-محتواهای بی کیفیت کاربران
۶-برتری تبلیغ بر محتوا
۷-مسدودیت های وبسایت
۸-وعده‌های دروغین

محتوای کوتاه

الگوریتم پاندا روی نوشته‌های کوتاه و جملاتی با کلمات کم که به مفاهیم سطحی و بیهوده منجر می‌شود، حساس است. اگر وبسایت شما مطالبی با این ویژگی‌ها دارد بهتر است که آن مطالب را حذف یا ویرایش کنید.

برای نمونه به این جمله و ویرایش آن دقت کنید:

(کارشناسان ما جواب به مشکلات حقوقی شما می‌دهند. این گونه که می‌بینید. توانمند هستیم. به ما اعتماد کنید.)

جملهٔ ویرایش شده و مورد پسند پاندای گوگل:

(کارشناسان خبرهٔ مجموعهٔ ما هرگز هیچ پرسشی را بی پاسخ نخواهند گذاشت. پس به توانمندی‌های ما اعتماد کنید و پرونده‌های حقوقی‌تان را به وکلای مجموعهٔ ما بسپارید)

تا می‌توانید دایرهٔ واژگان خود را وسیع کنید و به نویسندگان مجموعهٔ تان نیز این موضوع را تاکید کنید. چرا که بخشی از اعتماد پاندای گوگل از همین راه‌های ساده جلب می‌شود.

شما می‌توانید به وسیلهٔ مجموعه‌ای از این ترفندها به نخستین خطوط نتایج جستجوی گوگل دست پیدا کنید.
مقاله پیشنهادی مفید و کاربردی: الگوریتمهای جدید گوگل چیست
محتوای تکرار شده

به این فکر کنید که در پاسخ به جستجوی کاربران پیرامون این پرسش که چگونه می‌توان ذهن و زندگی آرامی داشت؟. ده‌ها نتیجه در گوگل نمایان شود و همهٔ آن‌ها به همین یک جواب رسیده باشند که مراقبه کنید، به خود و توانایی‌هایتان ایمان بیاورید و از زندگی لذت ببرید و حرف‌های اینچنینی.

یا آنکه مثلاً یک آموزشگاه کنکور را در نظر بگیرید. این آموزشگاه برای ثبت اطلاعات و توضیح و تشریح روش کار خود سایتی را می‌سازد. سپس نمایندگی‌های مختلفی به اشخاص ثالت در سایر شهرهای ایران اعطا می‌کند. و هر کدام از آن نمایندگی‌ها نیز سایتی مجزا برای خود می‌سازند.

حالا تصور کنید که آن نمایندگی‌ها تمام مطالب سایتِ نمایندگی اصلی را صرفاً با تغییر نام شهر، در سایت خود ثبت کنند. دیگر چه لزومی برای ادامهٔ حیات آن سایت‌ها وجود دارد؟

و این در حالی است که وجود چندین و چند سایت مشابه، هیچ سودی برای کاربران نخواهد داشت و هیچ محتوای تازه‌ای دراختیار آنان نخواهد گذاشت.

به نظرتان این مورد چقدر باعث می‌شود که گوگل به ابزاری سطحی و ناکارآمد تبدیل شود؟ همچنان که پیش از طراحی الگوریتم‌هایش، به چنین وضعیتی نزدیک شده بود.

پس انتظار نداشته باشید که گوگل به شما اجازهٔ تکرار مطالب و یکنواخت شدن و درجا زدن را بدهد.

همواره خلاق باشید و خلاق باشید و خلاق باشید. مطالعه کنید و تغییر کنید تا کسب و کار اینترنتی شما نیز رو به پیشرفت باشد و تغییر کند. مطالعه و پرورش فکر و خلاقیت را به نویسندگان مجموعهٔ خود نیز توصیه کنید و از آن‌ها بخواهید تک بعدی نباشند و خودشان و اندیشه و ادبیاتشان را به روز کنند.

این‌ها همگی ترفندهای دوستیِ پایدار با پاندای گوگل است.
محتوای با کیفیت کم

مطالب ترجمه شدهٔ بی سر و ته روی سایت خود قرار ندهید. بسیارند سایت‌هایی که با قرار دادن مطالب بد ترجمه شده، کاربران گوگل را بدبین و ناراضی کرده‌اند.

چرا که به هر قیمتی می‌خواهند تعداد مقالات یا حجم آن‌ها را افزایش دهند. و به این ترتیب اغلب آگاهانه و گاهی هم ناخواسته کیفیت مطالب را به شدت پایین آورده‌اند.

همواره گوگل را یک پیکر بزرگ به وسعت تمام جهان در نظر بگیرید. تک تک ما کسانی که در گوگل سایت می‌سازیم و وبلاگ و محتوا می‌نویسم، اعضای گوناگون پیکر او محصوب می‌شویم. پس طبیعی است که نقص در کار هر یک از ما، اگر پیشگیری، جلوگیری یا درمان نشود، به نقص عضو و فرجام به مرگ می‌انجامد.

الگوریتم‌هایی نظیر پاندا اگرچه تا پیش از این به قاضی بی رحم و معلم سختگیر مانند شده‌اند، اما تشبیه خوبی است اگر بگوییم نقش آنتی بیوتیک، قرص‌های مولتی ویتامین و یا یک درمانگر را برای آن پیکر عظیم، ایفا می‌کنند.

پس بهتر آنکه ما نیز به جای گرفتن نقش ویروس و سلول‌های سرطانی، در تن درستی و خون رسانی به این پیکر عظیم کمک کننده باشیم.
محتوای گرداوری شده

این مورد باز هم تا حدودی به مبحث خلاقیت که پیش از این درباره‌اش نوشتیم باز می‌گردد. هستند وبسایت های بسیاری که مطالب پیرامون یک موضوع را از سایت‌های گوناگون کپی کرده و کنار هم قرار می‌دهند تا مثلاً مقالهٔ بلندی برای سایت خود گرد آورند.

برای نیفتادن در چنین دامی، هنگامی که قصد تولید محتوای خاصی برای سایتتان را دارید، حتماً و حتماً مقاله‌های زیادی را پیرامون موضوع مورد نظرتان بخوانید و کتاب‌هایی که پیرامون آن موضوع به چاپ رسیده‌اند را مورد بررسی قرار دهید.

از روی آنها فیش نویسی کنید و مهم‌ترین و بکرترین مطالبی که می‌یابید را جمع آوری کنید. سپس با توجه به آنچه که گردآورده‌اید، شروع به نوشتن مقاله کنید.

ایده‌ها و نظرات خودتان را پیرامون موضوعی که دربارهٔ آن مطالعه و تحقیق کرده‌اید، فراموش نکنید. چرا که قطعن پس مطالعه و پژوهش پیرامون موضوعی خاص، خودتان حرف تازه‌ای پیرامون آن دارید. این حرف‌های تازه می‌توانند جذاب‌ترین و ناب‌ترین بخش مقالهٔ شما شوند.

پس از روش‌های علمی نوشتن مقالات استفاده کنید. چرا که پاندای گوگل بسیار بر چنین مواردی حساس است و بی گمان چنین وبسایت هایی را محکوم و مجازات می‌کند.
مقاله پیشنهادی مفید و کاربردی: افزایش رتبه در جستجوی گوگل
محتواهای بی کیفیت کاربران

جالب است که حتی اگر کاربران سایت شما نیز مطالب بی محتوا و بی کیفیت و نامربوط بر روی سایت شما قرار دهند، پاندای گوگل این مسئله را از چشم شما می‌بیند. چرا که معتقد است، مدیران سایت‌ها باید فضای سایت را تا حدی ارتقا داده باشند که آن سایت مورد هجوم کاربران بیکار و بی هدف و یاوه گو قرار نگیرد.

پس بهتر است پیش از آنکه مورد قضاوت‌های اینچنینی از سوی پاندای گوگل قرار بگیرید، خودتان فضای سایت را از هر گونه مطالب نامربوطی که حتی منسوب به کاربران سایت شماست، پاک کنید.

البته باور غلطی پیرامون این موضوع قرار دارد که گفته می‌شود الگوریتم پاندای گوگل محتوای تولیدشده توسط کاربران سایت‌ها را خلاف قوانین خود می‌داند، چرا که تخصص آن کاربران پیرامون آن موضوع خاص زیر سؤال است.

باید به شما بگوییم که این موضوع شایعه‌ای بیش نیست، چرا که اگر محتواهای تولید شده توسط کاربران سایت در راستای مقالهٔ مورد نظر و موضوعات مربوطهٔ آن باشد، اتفاقن رضایت الگوریتم پاندا را جلب خواهد کرد و برای سایت شما امتیاز محسوب می‌شود.

پس با تقویت محتوای سایتتان، نپر کاربران واقعی را به سمت و سوی مقالاتتان جلب کنید.
برتری تبلیغ بر محتوا

پاندای گوگل سایت‌هایی را که از محتواهای علمی و آموزشی و فرهنگی به عنوان بهانه‌ای برای تبلیغات و جذب مشتری استفاده می‌کنند، شناسایی می‌کند.

درواقع منظور این است که محتواهای علمی و فرهنگی و آموزشی، ارجحیت کامل دارند بر محتواهای تبلیغاتی. و گوگل بر تقویت ماهیت آموزشی خود تأکید دارد تا آنکه بخواهد صرفاً واسطهٔ تبلیغات و جذب مشتری برای کسب و کارهای گوناگون شود.

پس یکی دیگر از ترفندهای دوستی با پاندای گوگل، عدم انجام تبلیغات به بهانهٔ محتواست. نه آنکه کاملاً لازم باشد از تبلیغات دست بردارید و هراس داشته باشید، خیر. بلکه مراقب باشید حجم عظیم و نامتناسبی از محتوای سایتتان را تبلیغات پر نکنند.

به بیان بهتر، مقاله ننویسید تا تبلیغات کنید. بلکه مقاله بنویسید و تبلیغات هم کنید.
مسدودیت های وب سایت

اگر سایت شما توسط تعداد قابل توجهی از کاربرانتان مسدود شود، مورد توجه پاندای گوگل قرار می‌گیرید و طبیعتاً پاندای گوگل بدون اهمیت داشتن چراییِ آن مسدودیت ها، شما را جریمه خواهد کرد.

البته تأکید می‌کنیم که این شرایط فقط در حالتی پیش می‌آید که تعداد کاربرانی که شما را مسدود کرده‌اند قابل توجه باشد. در این صورت پاندا به اعتراضات آن‌ها اعتماد کرده و سایت شما را جریمه و تنبیه می‌کند.

همهٔ مواردی که تا کنون برای شما شرح دادیم، به ویژه مورد بعدی، از عوامل اصلی مسدود شدگی سایت شما توسط کاربران هستند.
وعده‌های دروغین

هستند سایت‌هایی که وعده‌های تخفیف فروش و یا هدیه و مسابقه و ارسال رایگان و تضمین سلامت و گارانتی کالا و غیره به کاربران و مشتریان خود می‌دهند اما به آن عمل نمی‌کنند.

پاندای گوگل از هر طریقی، چه مطالب نارضایتمندانهٔ مشتریان در سایت باشد و چه مسدودیت سایت شما از جانب آن‌ها، به این تخلف شما پی خواهد برد و سایت شما را محکوم خواهد کرد.

منظور این که پیش از قراردادن محتواهای این چنینی در سایت به قدرت و توانایی‌تان پیرامون به انجام رساندن این وعده‌ها مطمئن شوید. تا اعتماد پاندای گوگل را از دست ندهید.

تا این بخش با تعدادی از ترفندهای اصلیِ آشتی با پاندای گوگل آشنا شدید.

اما راهکارهای دیگری نیز وجود دارد که دانستن آن‌ها خالی از لطف، و به ثمر نشاندن آن‌ها بی نتیجه نیست. پس تا پایان این مقاله همراه ما بمانید.

از دیگر راهکارهای مهم راضی نگه داشتن الگوریتم پاندای گوگل این است که شما فضای سایتتان را به گونه‌ای هوشمندانه طراحی کنید که کاربر با ورود به هر بخش از سایت شما، به سایر بخش‌ها هدایت شود.

به عبارت دیگر، باید بتوانید کاربر را در زمانی هر چه طولانی‌تر، میانِ قسمت‌های مختلف سایت خود، سرگرم نگه دارید.

برای این منظور نیز به همهٔ راهکارهایی که در بالا نام بردیم نیاز دارید. یعنی محتوای جذاب، خواندنی و آموزنده. و همچنین همهٔ موارد دیگری که توضیح داده شد.

اگر کاربران محیط سایت شما را زود ترک کنند، پاندای گوگل قطعاً متوجه این موضوع خواهد شد و رتبهٔ سایت شما را کاهش خواهد داد. به همین ترتیب شما به خطوط آخر نتایج جستجوی گوگل نزول خواهید کرد.

دیگر این که هرگز با لینک‌های نامربوطی که کاربر را به صفحات تبلیغ و فروش پرتاپ می‌کند، وی را فریب ندهید. این کار از عوامل مهم مسدودیت سایت شما توسط کاربران و جلب توجه پاندای گوگل به سمت شماست.

برای نمونه کاربری را در نظر بگیرید که در پی خرید یک کتاب الکترونیک وارد محیط گوگل می‌شود و عبارت مورد نظر خود را سرچ می‌کند. وارد سایت پیشنهادی گوگل شده و از میان انبوه تبلیغات و موضوعات نامربوط به کتب الکترونیک، لینک موردنظر خود را می‌یابد و به صفحهٔ دیگری هدایت می‌شود.

در صفحهٔ جدید با تبلیغات گوناگون دیگری مواجه می‌شود و باز به دنبال لینک مورد نظر خود می‌گردد و با کلیک روی آن به صفحهٔ نامربوط دیگری هدایت می‌شود و همچنان کاربر مورد نظر خشمگین و ناراضی به هر چیزی دست پیدا می‌کند، به جز کتابی که نیاز داشته!

خودتان قضاوت کنید. تا چه اندازه این کار اعتبار گوگل را زیر سؤال می‌برد؟

موضوع بسیار مهم دیگر برای پاندای گوگل، محبوبیت شماست. پاندا همواره چشم و گوش تیز می‌کند تا سایت‌های محبوب کاربران را بشناسد و به آن‌ها در بالاترین صف‌های نتایج جستجو برتری بدهد.

پس احساس و نظر دیگران را پیرامون محیط و کاربری سایتتان جدی بگیرید. سایتتان را در محیط وب به یک برند آشنا، دوست داشتنی و قابل احترام و اعتماد تبدیل کنید.

برای این منظور از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید. در اینستاگرام صفحه‌ای به نام سایت خودتان باز کنید و مطالب مشترک و مرتبط به اشتراک بگذارید. هشتک‌های مرتبط با موضوعات سایتتان را در صفحهٔ اینستاگرام تان بنویسید و در صفحه‌های پر مخاطب کامنت های جذاب بگذارید و کاربران اینستاگرام را به بازدید از صفحهٔ خودتان دعوت کنید.

برای محبوبیت و برند شدن نزد کاربران گوگل، می‌توانید فضای همسانی میان سایت و شبکه‌های اجتماعی که در آن فعالیت می‌کنید بسازید. مثلاً داشتن یک ادبیات خاص و متفاوت در محتوای سایت و کپشن های اینستاگرامی و پست‌های تلگرامی، می‌تواند هر کاربری را در هرکدام از این شبکه‌های اجتماعی، به یاد شما بیاندازد.

می‌توانید طراحی و فضای سایت و سایر صفحه‌هایتان در شبکه‌های اجتماعی را شبیه یک محیط مشخص کاری و اداری، یا شبیه برندهای مشهور، با المان‌های مشخصی کد گذاری کنید.

این المان‌ها می‌تواند شامل رنگ محیطی، موسیقی فضا، همان ادبیات خاص و حتی فونت محتواها و کپشن ها و کامنت های شما باشند. دیده شده است که اشخاصی، صفحه‌های اینستاگرامی شان را حتی با به کاربریِ تعداد مشخصی از استیکرها، به شهرت و تمایز رسانده‌اند!

فکر نکنید این ترفندها نمی‌تواند ربطی به محبوبیت نزد پاندای گوگل داشته باشد. چرا که از وظایف اصلی او همین است که محبوبیت و شهرت سایت شما را میان گفتگوهای انجمن‌های آنلاین بسنجد و به سایت شما جایگاه شایسته‌اش را بدهد.
مقاله پیشنهادی مفید و کاربردی: ماه عسل گوگل چیست؟

واقعیت این است که جایگاه سایت شما در دستان خودتان است و به خواست و اراده خودتان بستگی دارد. پاندای گوگل صرفاً یک ناظر است. مثل یک معلم انشای سخت گیر و یک قاضی بی رحم از او نترسید. پاندای گوگل خیرخواه شماست و در راستای موفقیت و رضایت گوگل، مدیران سایت‌ها و کاربرانشان ساخته شده است.

موضوع دیگری که لازم است بدانید این است که از اصول و قوانین سئو درست استفاده کنید. یعنی مثلاً کلمات یا عبارت کلیدی را به حدی در محتواهای خود را تکرار نکنید که موجب در هم ریختگی و عدم جذابیت محتوای شما شود.

همچنین خوب است بدانید که جستجوی عبارات طولانی توسط کاربران افزایش چشم گیری داشته است. پس از عبارات و عنوان‌های طولانی نهراسید و محتوای مقلات خود را با جملات و عبارت کوتاه، پریشان و از هم گسیخته نکنید.

یادتان باشد که هدف اصلی و نهایی شما، رضایت کاربر و ارتقاء سیستم گوگل است، نه صرفاً قرار گیری در بالاترین خطوط جستجوی گوگل. پس رسیدن به این هدف فرعی را به هر قیمتی انجام ندهید. زیرا اگر با این روش‌ها به این اهداف خود برسید، خرسندی و موفقیت شما بسیار زودگذر خواهد بود و توسط الگوریتم پاندا سرنگون می‌شوید.

همچنین بسیار مراقب نکات نگارشی و ویرایشی دستور زبانی که با آن محتوا ارائه می‌دهید باشید. شاید این مسئله برای همهٔ کاربران شما چندان مهم نباشد، اما الگوریتم پاندای گوگل به شما اجازه نمی‌دهد محیط گوگل را به فضایی غیرحرفه‌ای تبدیل کنید.

برای این منظور می‌توانید ویراستاران حرفه‌ای برای سایت خود استخدام کنید و یا اگر شرایط مالی چنین کاری را ندارید از نرم افزارهای مربوط به این کار استفاده کنید.

موضوع بسیار مهم دیگر این است که باید استانداردهای گوگل برای درک محتوای صفحه‌ها و وبسایت ها را بدانید. و محتوای سایت و صفحهٔ خود را طوری گرداوری کنید که برای الگوریتم‌های گوگل قابل درک باشند.

پس یک به یک با الگوریتم‌های گوگل در همین سایت آشنا شوید و حساسیت‌های آن‌ها را بشناسید تا همه جانبه بتوانید از نزول رتبهٔ خود جلوگیری کنید.

واقعیت این است که نه تولید محتوای ناب صرفاً می‌تواند شما را به جایگاه مناسبی در محیط گوگل برساند و نه دانستن و رعایت کردن اصول و ترفندهای سئو به تنهایی.

هم زمان با در نظرگرفتن نیاز و رضایت مخاطب و تولید محتوای با ارزش، اصول و قوانین سئو را نیز به درستی و معتدلانه اجرا کنید تا به موفقیت و محبوبیت برسید.

به عنوان جمع بندی این بخش به شما توصیه می‌کنیم که برای عدم مواجه شدن با جریمه‌های گوگل پاندا موارد زیر را محیط سایتتان رعایت کنید.

*عدم ارائهٔ محتواهای کوتاه

*عدم ارائهٔ محتواهای بی کیفیت و کم کیفیت

*عدم ارائهٔ محتواهای تکراری و کپی شده

*عدم ارائهٔ محتواهای گرداوری شده از سایر سایت‌های مشابه

*ویرایش محتواهای ارائه شده توسط کاربران

*عدم استفاده‌های بیش از حد تبلیغاتی از محیط و محتوا

*مراقبت از کیفیت و محیط سایت به منظور رضایت کاربران، برای جلوگیری از ثبت مسدودیت سایت شما از جانب آن‌ها

*صداقت و وفاداری در قبال اعتماد کاربران و نداشتن ادعاهای غیر واقعی

*طراحی هوشمندانهٔ سایت، به منظور زود ترک نشدن سایت توسط کاربران

*قرار ندادن لینک‌های ورود به صفحه‌های نامربوط فروشگاهٔ و تبلیغاتی

*کسب محبوبیت از طریق برند سازی و ترفندهای برندسازی

*کسب محبوبیت از طریق شبکه‌های اجتماعی

*استفادهٔ درست و غیر افراطی از اصول و قوانین سئو

*رعایت کامل اصول نگارشی و ویرایشی در تولید محتوای سایت

*کسب شناخت کامل از الگوریتم‌های گوگل و حساسیت‌های آن‌ها

پس از اتمام این مبحث لازم است بدانید که چه نشانه‌هایی وجود دارد برای آنکه متوجه شوید توسط الگوریتم پاندا محاکمه شده‌اید.

نشانه‌های سایتی که توسط الگوریتم پاندا جریمه شده است

نخستین نشانهٔ جریمه شدن شما توسط الگوریتم پاندا این است که متوجه اُفتِ چشم گیری در آمار بازدید کاربران از سایتتان می‌شوید.

همان طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، یک باره میزان بازدید کاربران از حالت طبیعی و همیشگی خود خارج شده و خط نمودار در حالت نزول باقی مانده است. پس برای آن که متوجه جریمهٔ پاندا بشوید حتماً نمودارهای آماری سایتتان را کنترل کنید. و چنانچه در یک بازهٔ زمانی خاص با نموداری همانند تصویر زیر روبرو شدید بدانید که احتمالاً توسط الگوریتم پاندا جریمه شده‌اید.
مقاله پیشنهادی مفید و کاربردی: موتورهای جستجو چطور کار میکنند و چرا باید مراقب باشید؟

اما ممکن است که این اُفتِ آمار به دلایل دیگری مثل از دست دادن لینک‌ها، مشکلات طراحی و یا انتقال سایت و غیره باشد، که در این مقاله ما صرفاً به شیوهٔ رهایی از جریمهٔ الگوریتم پاندای گوگل می‌پردازیم. هر کدام از این دلایل افت بازدید سایت، شیوه‌های مبارزهٔ خاص خود را دارند.

برای رهایی از جریمهٔ الگوریتم پاندای گوگل باید تمامی مواردی که در بخش قبلی به عنوان حساسیت‌های این الگوریتم ذکر کردیم را با جستجو در محیط سایتتان بیابید و برطرف کنید.

البته پیشنهاد ما به شما این است که اگر با جریمهٔ پاندای گوگل روبرو هستید، ابتدا به طور کامل این الگوریتم، اهداف و حساسیت‌هایش را بشناسید. و با توجه به این شناخت در محیط سایتتان جستجو کنید.

به این ترتیب می‌توانید تخلفات خود را پیدا کرده و آن‌ها را برطرف کنید تا تبرعه شوید.

اما اگر پس از جستجوی خط قرمزهای الگوریتم پاندا، قرار باشد به خودتان نمره بدهید، چه نمره‌ای را انتخاب می‌کنید؟ خودتان را جای الگوریتم پاندا قرار دهید، با همان خط قرمزها و حساسیت‌ها.

اگر نمره‌ای که به خود می‌دهید نمرهٔ مردودی است، ویرایش سایت نیز کمک چندانی به شما نخواهد کرد. زیرا تبرعهٔ ی چنین سایتی توسط پاندای گوگل، بسیار غیرممکن است و حتی اگر شانس با شما یار باشد و در چنین وضعیتی هم تبرعه شوید، همچنان در خطوط آخر نتایج جستجوی گوگل خواهید ماند. پس بکوبید و با تجربه و دقت بیش‌تر از نو بسازید.

اما اگر نمره‌ای که شرایط سایتتان با چشمان تیزبین پاندای گوگل می‌دهید، نمرهٔ قابل قبولی است، به شما پیشنهاد می‌کنیم که همه جانبه کیفیت سایتتان را بالا ببرید.

مطالب بی کیفیت سایت را حذف کنید. نگارش و ویرایش مقالاتتان را ارتقا دهید. با عمل به وعده‌های نافرجامی که گهگاه به کاربران خود داده بودید، رضایتشان را دوباره بدست آورید.

لینک‌های آزاردهندهٔ منجر به صفحات تبلیغاتی و فروشگاهی را از سایتتان حذف کنید. به ظاهر و طراحی سایتتان اهمیت بدهید. طراحی سایت شما باید به قدری جذاب و هوشمندانه باشد که بتواند ساعت‌ها کاربران را در خود مشغول نگه دارد. یعنی سایت خود را طوری طراحی کنید که ورود به هر بخش از آن منجر به ورود به بخش‌های دیگر شود. به گونه‌ای که کاربر خواسته و ناخواسته در سایت شما رضایت مندانه گردش کند.

محبوبیت خود را از طریق برندسازی و راهکارهای برندینگ و همچنین افزایش فعالیت در فضای مجازی افزایش دهید. خلاق باشید و محتوای خلاقانه بیافرینید. همواره تلاش کنید مطالب تازه‌ای برای کاربران ارائه دهید. یا آنکه مطالب همیشگی را به شیوه‌ای نوآورانه منتقل کنید.

باور داشته باشید که هیچ نیازی به کپی یا تکرار هیچ مطلبی ندارید. واژه‌ها، عبارات، موضوعات و مطالب پیرامون آن‌ها می‌توانند به اندازهٔ تک تک سایت‌های موجود در جهان متنوع و جذاب باشند. فقط کافی است که خلاق و با انگیزه باشید.

قطعاً با رعایت تمامی مواردی که ذکر شد می‌توانید یک وبسایت موفق داشته باشید و پاندای گوگل را از خود راضی نگه دارید.
مقاله پیشنهادی مفید و کاربردی: گوگل چگونه تقلب در سئو را تشخیص می‌دهد

تصویر زیر نمودار ارتقاء آمار بازدیدِ یک سایت جریمه شده توسط الگوریتم پاندای گوگل را پس از بازسازی سایت به روش‌های بالا نشان می‌دهد.

شناخت شما از الگوریتم پاندای گوگل درصورتی کامل می‌شود که به طور کامل اندیشه، هدف و چراییِ آفرینش این الگوریتم را از زبان خالقان آن بخوانید.

به همین منظور، ما لیست پرسش‌هایی که خالقان الگوریتم پاندا پیش از خلق آن گرداوری کردند را برای شما ترجمه کرده و در آخرین قسمت مقاله می‌آوریم.

شما با دقت در این پرسشنامه می‌توانید به طور کامل چرایی و چگونگیِ خلق پاندای گوگل را درک کنید و همه جوره دربرابر جریمه‌های او ایمن شوید.

در واقع این بخش پایانی مقاله جذاب‌ترین و مهم‌ترین مطلب برای درک و شناخت پاندای گوگل است که جمع بندی مناسبی برای کل مطالب این مقاله نیز خواهد بود.

اعتبار این سایت چقدر است؟
اگر مقاله‌های این سایت در روزنامه‌ها و مجلات پرفروش چاپ شوند، تا چه اندازه مورد استقبال مخاطبان قرار خواهند گرفت؟
اصلاً آیا مجلات و روزنامه‌های مشهور، حاضر به چاپ مقاله‌های این سایت می‌شوند؟
تبلیغات این سایت از حد گذشته‌اند و شما را آزار می‌دهند؟
محتوا و اطلاعات بارگذاری شده در این سایت قابل ارجاع و قابل اعتماد هستند؟
در این سایت از مقالات تکراری با کلمات کلیدی متفاوت استفاده شده است؟
در صورت لزوم، اعتماد دارید که اطلاعات کارت اعتباری‌تان را در اختیار این سایت قرار دهید؟
در محتوای مقالات این سایت، مشکلات نگارشی و ویرایشی بسیاری دیده می‌شود؟
به نظر شما محتواهای این سایت با توجه به نیاز کاربران تهیه می‌شود یا صرفاً بر اساس کسب رتبه‌های بالای موتور جستجو؟
آیا این سایت که رتبهٔ بالایی در نتایج جستجوی گوگل دارد، واقعاً در مقایسه با سایر سایت‌ها و صفحات وب، محتوای بهتر و جذاب‌تری ارائه می‌دهد؟
آیا این مقاله، همه جانبه موضوع مورد نظر را مورد بررسی قرار داده است؟
آیا این سایت در پیرامون موضوع مورد فعالیت خود محبوبیت و تخصص کافی را دارد؟
آیا این سایت در طول روز چندین مقالهٔ بلندِ بی محتوا در سایت منتشر می‌کند؟
محتوای مقالات این سایت به طور کامل و دقیق ویرایش می‌شوند یا آنکه کم و بیش اشتباهات نگارشی و ویرایشی در آن دیده می‌شود؟
آیا محتوای مقالات این سایت کامل و مفهومی است؟
آیا این مقاله شامل تحلیل‌های منطقی و اطلاعات جذاب و جالب است؟
این مقاله تا حدی مفید و خواندی هست که مایل باشید آن را با دوستانتان به اشتراک بگذارید؟
تبلیغات موجود در این سایت با محتوای آن نامربوط است و تمرکز شما را از بین می‌برد؟
مقالات این سایت بیش از حد کوتاه و غیر کاربردی است؟
آیا دیدن این وبسایت، کاربران را آزرده می‌کند؟
آیا این سایت به اندازهٔ کافی به جزئیات توجه دارد؟

پیش یا پس از آنکه توسط الگوریتم پاندا نشانه گیری شوید، به تک تک این پرسش‌ها پیرامون وبسایت تان پاسخ دهید.

به این پرسش‌ها صادقانه پاسخ دهید و خودتان الگوریتم پاندای سایت خودتان شوید تا از جریمه‌های وی در امان باشید.

این پرسش‌ها درواقع انواع صافی‌های الگوریتم پاندا هستند که سایت شما از تک تک اینها عبور می‌کند.

امیدواریم با این مقاله توانسته باشیم الگوریتم پاندای گوگل را از هر نظر بررسی و به شما معرفی کرده باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *