بورس اوراق بهادار

loading...

بورس اوراق بهادار به تجمع بازارها و صرافی‌ها که در آنها فعالیت‌های منظم خرید، فروش و صدور سهام شرکت‌های دارای اوراق سهام عمومی صورت می‌گیرد، اشاره دارد. این فعالیت‌های مالی از طریق مبادلات رسمی نهادی یا بازارهای خارج از بورس رسمی (OTC) انجام می‌شود که تحت مجموعه‌ای از مقررات مشخص مالی فعالیت می‌کنند.  در یک کشور یا منطقه می‌تواند چندین مکان تجارت سهام وجود داشته باشد که امکان معاملات در سهام و سایر اوراق بهادار را فراهم می‌کند. در حالی که امروزه همه محصولات و کالاها را می‌توان به صورت آنلاین خرید و فروخت فعالیت در بازار بورس هم می‌تواند به صورت آنلاین بدون حضور فیزیکی در این بازار مالی با کسب دانش اندک مالی و با کمک کارگزاری‌های رسمی انجام داد.

۸ تا از مهمترین کارکردهای بورس اوراق بهادار

در ادامه مقاله مهمترین کارکردهای بورس اوراق بهادار معرفی و بررسی خواهند شد.

  1. بورس معیار سنج اقتصادی:

بورس اوراق بهادار یک معیار سنجش قابل اعتماد برای سنجش وضعیت اقتصادی یک کشور است. هر تغییر اساسی در کشور و اقتصاد در قیمت سهام منعکس می‌شود. افزایش یا کاهش قیمت سهام نشان از رونق یا رکود چرخه اقتصادی دارد. بورس اوراق بهادار همچنین به عنوان نبض اقتصاد یا آینه اقتصادی شناخته می‌شود که منعکس کننده شرایط اقتصادی یک کشور است.

بیشتر بخوانید: امواج الیوت چیست ؟

  1. قیمت گذاری اوراق بهادار:

بازار بورس به ارزش گذاری اوراق بهادار بر اساس عوامل تقاضا و عرضه کمک می‌کند. اوراق بهادار شرکتهای سودآور و رشد گرا ارزش بالاتری دارند زیرا تقاضای بیشتری برای خرید و فروش چنین اوراق بهاداری وجود دارد. ارزش گذاری اوراق بهادار برای سرمایه گذاران، دولت و طلبکاران مفید است. سرمایه گذاران می‌توانند ارزش سرمایه گذاری خود را بدانند، طلبکاران می‌توانند از اعتبار خود ارزش قائل شوند و دولت می‌تواند مالیات بر ارزش اوراق بهادار وضع کند.

  1. ایمنی معاملات:

در بورس اوراق بهادار فقط اوراق بهادار ذکر شده معامله می‌شود و مسئولین شرکت‌ها را در لیست تجارت و سرمایه گذاری فقط پس از تایید صحت و صلاحیت شرکت درج می‌کنند. شرکت‌هایی که ذکر شده‌اند نیز باید طبق قوانین و مقررات سختگیرانه فعالیت کنند. این تضمین کننده امنیت معاملات از طریق بورس کالا است.

  1. کمک به رشد اقتصادی

در بورس، اوراق بهادار شرکت‌های مختلف خریداری و فروخته می‌شوند. این فرآیند مالی و اقتصادی به سرمایه گذاری در بخش تولید کمک می‌کند و منجر به تشکیل سرمایه و رشد اقتصادی می‌شود.

بیشتر بخوانید: الیمپ ترید ایران را تحریم کرد.

  1. گسترش فرهنگ عدالت

بورس اوراق بهادار مردم را با سرمایه گذاری در اوراق بهادار، شیوه‌های معاملات بهتر و آموزش عمومی در مورد روش‌های مختلف سرمایه گذاری، ترغیب می‌کند.

  1. نقدینگی

کارکرد اصلی آن آماده کردن بازار برای فروش و خرید اوراق بهادار است. حضور در این بازار مالی به سرمایه گذاران اطمینان می‌دهد که سرمایه گذاری آنها هر زمان که بخواهند به پول نقد تبدیل می‌شود. افراد ‌می‌توانند بدون تردید در پروژه‌های بلند مدت سرمایه گذاری کنند، همچنین می‌توانند سرمایه گذاری بلند مدت را به کوتاه مدت و میان مدت تبدیل کنند.

  1. تخصیص بهتر سرمایه

سهام شرکت‌های سودآور با قیمت‌های بالاتر به طور فعال معامله می‌شود تا چنین شرکت‌هایی بتوانند به راحتی سرمایه تازه را از بازار سهام جمع کنند. عموم مردم از سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار شرکت‌های دارای ضرر و زیان دریغ می کنند. بنابراین بورس کالا تخصیص صندوق سرمایه گذار را به کانال‌های سودآور تسهیل می‌کند.

  1. ارتقاء عادات پس انداز و سرمایه گذاری

بورس فرصت‌های جذاب سرمایه گذاری در خرید و فروش اوراق بهادار مختلف را ارائه می‌دهد. این فرصت‌های جذاب مردم را ترغیب می‌کند به جای سرمایه گذاری در دارایی های غیرمولد مانند طلا، نقره و غیره، پس انداز خود را برای سرمایه گذاری در خرید و فروش اوراق بهادار شرکت‌های مختلف تخصیص دهند.  در مورد آموزش فارکس از صفر تا صد بیشتر بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *