دامنه و تاثیر آن بر سئوی سایت

loading...

سئو چیست؟

 

به مجموعه فاکتورها و اعمال صورت گرفته بر روی وب سایت در جهت هدف ‌گیری رضایت بازدیدکنندگان گفته می‌شود.

بازدید کنندگان از نظرما، افراد حقیقی، موتورهای جستجوگر، وبمستران و همکاران شما می باشند.

انتخاب یک دامنه مناسب برای وب سایت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 

تاثیر Domain name در سئو

 

منظور از دامنه، نام وبسایت شما در اینترنت است که این نیز جزئی از url است(www.domain.com)

تعداد کاراکتر پیشنهادی گوگل و Moz تعدادی بین ۴ تا ۸ کاراکتر می‌باشد اما با بالارفتن روزافزون سایت‌ها، آزاد نبودن دامنه‌های مناسب و هم‌چنین کمبود دامنه دارای کلمات کلیدی، پیشنهاد ما تعدادی مابین ۴ تا ۱۲ کاراکتر است.

معیارهای انتخاب نام دامنه

 

  • تعداد حروف (کمتر از ۳ حرف قابل ثبت نیست)
  • مرتبط با محتوا و موضوع سایت (استفاده از کلمات کلیدی)
  • عدم استفاده از کاراکترهای ممنوع در کل (یو آر ال)
  • عمر دامنه
  • سابقه و تاریخچه دامنه
  • عدم به کارگیری حروف مخفف
  • عدم استفاده از حروف فینگلیش (کلمات فارسی با حروف انگلیسی)
  • وجود کلمه کلیدی به تنهایی
  • املا و جمله‌بندی صحیح دامنه
  • عدم تکرار کلمات کلیدی در دامنه
  • عدم استفاده از خط فاصله در دامنه (DASH)
  • پسوند مناسب

 

ثبت دامنه مرتبط با محتوا و موضوع سایت (استفاده از کلمات کلیدی):

 

یکی از مهم‌ترین و هم‌چنین تاثیرگذارترین فاکتورها در بهینه‌سازی دامنه، وجود کلمه یا کلمات کلیدی مرتبط با موضوع سایت از دیدگاه موتورهای جستجوگر، بازدیدکنندگان و کاربران سایت شما است.

به طور مثال اگر قصد راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی را دارید بهتر است از کلمات زیر در آن استفاده کنید:

  • Stores
  • shop
  • market

 

حتی اگر صاحب برند و محصول خاصی هستند، باز هم بهتر است در کنار نام شرکت خود از این کلمات استفاده کنید.

مثلا اگر شما صاحب فروشگاه لباسی به نام ایران زمین هستید به جای ثبت دامنه Iranzamin.com، به این شکل دامنه خود را به ثبت برسانید iranzaminShop.com.

 

عدم استفاده از کاراکترهای ممنوع در کل آدرس URL

 

تاثیر عمر دامنه در سئو

 

یکی دیگه از نکاتی که قبل از راه اندازی سایت برای سئو دامنه باید درنظر داشته باشیم عمر دامنه است.

گوگل علاقه بیشتری به دامنه‌های قدیمی دارد، هرچه عمر دامنه بیشتر باشد، سریع‌تر می‌توان از آن نتیجه گرفت.

یکی دیگه از فاکتورهایی که گوگل توجه زیادی به آن نشان می‌دهد هوئیز دامنه است:

whois مجموعه مشخصاتی از دامنه است که شامل بخش‌های مختلفی همچون موارد زیر میباشد:

  • تاریخ ثبت دامنه
  • تاریخ انقضا دامنه
  • عمر دامنه
  • آدرس سرور
  • نام مالک و مشخصات او از جمله شماره موبایل، ایمیل و …

 

همان‌طور که می‌دانید امکان شخصی‌سازی و پنهان کردن هوایز اطلاعات (نمایش اطلاعات) برای دامنه های .com محیا است. بهتر است این‌کار را نکنید و دامنه را در حالت عمومی باقی بگذارید تا گوگل بتواند این اطلاعات را بخواند.

سابقه و تاریخچه دامنه در سئو url

 

منسوخ شدن پیج رنک‌های دامنه‌ها، افراد را به این فکر فرو برد که دیگر سابقه دامنه ارزش چندانی ندارد.

اما حقیقت ماجرا این است که گوگل قصد جایگزینی فاکتورهای دیگری را به جای پیج رنک داشت از جمله:

 

  • بک لینک‌ها

 

یکی دیگه از فاکتورهای مهم در انتخاب دامنه‌های قدیمی و با سابقه، تعداد و کیفیت بک لینک‌های آن دامنه است.

ا مراجعه به سایت الکسا و پس از وارد کردن آدرس دامنه مورد نظر، در صورتی‌که سایت دارای پایگاه داده باشد و یا تا چند ماه قبل فعال بوده باشد، در آخر صفحه تعداد بک لینک‌های وب سایت قابل مشاهده است.

می‌توانید با سرچ کلمه link و وارد کردن دامنه خود در روبروی آن، بک لینک‌های دامنه را در گوگل مشاهده کنید.

می‌توانید با وارد شدن به آدرس www.moz.com نیز از این ابزار استفاده کنید، اگر مایل بودید دامنه‌های قدیمی و سابقه‌دار که قبلا ثبت بوده‌اند، به تازگی آزاد شده‌اند و امکان ثبت آن‌ها وجود دارد را بینید؛ به آدرس www.nic.ir مراجعه کنید و در هر روز لیست ۵۰۰ دامنه ملی تازه آزاد شده را مشاهده و در صورت تمایل آن‌ها را ثبت نمایید.

 

  • عدم استفاده از حروف مخفف در دامنه

اگر از شما بخواهم که مناسب‌ترین دامنه را از بین دامنه‌های زیر برای یک مجله خبری انتخاب کنید، کدام یک را انتخاب می‌کنید:

Iranmag.ir

iranMagazine.ir

 پاسخ:

بهتر است دامنه دوم را به ثبت برسانیم زیرا با توجه به موضوع سایت ما که مجله است، Magazine  کلمه کلیدی ما به معنای مجله است.

مخفف آن Mag  از دیدگاه سئو کار عاقلانه ای نیست، گوگل حروف مخفف را در دامنه شناسایی نمی‌کند، پس استفاده کردن و نکردن کلمه مخفف فرقی ندارد زیرا در هر دو صورت امکان شناسایی دامنه شما از روی حروف مخفف وجود ندارد.

 

  • عدم استفاده از حروف فینگلیش در دامنه

 

گوگل قادر به خواندن حروف کلمات فارسی با حروف انگلیسی یا همان فینگلیش نیست بنابراین استفاده از آن اثری بر سئو سایت نمی‌گذارد.

  • تاثیر استفاده کلمه کلیدی به تنهایی در دامنه

 

به طور کلی کاربران بر روی لینک‌هایی کلیک می‌کنند که از قبل با آن آشنایی دارند و نتیجه خوبی از استفاده آن کسب کرده‌اند. گوگل این موضوع را به راحتی درک خواهد کرد و امتیاز مثبتی به اینگونه سایت‌ها داده خواهد شد.

 

  •  املاء صحیح دامنه

 

برخی اوقات پیش آمده است که عدم آشنایی مدیر سایت با زبان انگلیسی، باعث اشتباه املایی در نام دامنه شده است. این اشتباهات موجب می‌شود که موتورهای جست‌وجو قادر به خواندن این کلمات و جملات نباشند.

 

عدم تکرار کلمات کلیدی در دامنه

 

تکرار یک کلمه در دامنه تاثیر منفی دارد. به مثال زیر توجه فرمایید:

FILM-FILM.COM

MUSICMUSIC.COM

SHOPSHOP.COM

دامنه‌های بالا یک کلمه را دو بار به کار برده‌اند و این امر نه تنها امتیاز مثبتی به حساب نمی‌آید بلکه مضر هم هست.

 

  • عدم استفاده از خط فاصله در دامنه (DASH) _

 

موتورهای جست‌وجو از جمله گوگل قابلیت خواندن و تشخیص کلمات مخلوط و به هم چسبیده را دارند.

در مورد بازدیدکنندگان هم نگران نباشید؛ به هر حال اگر بخواهند از سایت استفاده کنند باید آدرس را حفظ کنند و یا اسم سایت را در گوگل سرچ کنند.

بر خلاف تصورات سئو کاران همیشه هم این امر صحت ندارد و موتور جستجو دچار مشکل خواهد شد. به طور مثال کلمه «بازی» را در نظر بگیرید. اکثر افراد فکر می‌کنند بازی به انگلیسی به شکل GAME نوشته می‌شود اما گوگل آن را به شکل GAMES قبول دارد.

راه مطلع شدن از خوانده شدن کلمه کلیدی توسط گوگل این است که بعد سرچ شدن یک کلمه، در صورت وجود کلمه کلیدی در آدرس وب سایت، کلمه کلیدی موجود در وب سایت را پر رنگ و با فونت bold به نماش می‌گذارد.

پس گوگل به اشتباه وبسایتی را با فونت BOLD به نمایش میگذارد که به  شکل روبرو کلمه گیم را به کار برده باشد: GAMES

مثال:

در صفحه نمایش داده شده یکی از وب سایت‌ها نامش GAME SKY است و گوگل حرف S که مربوط به کلمه SKY است را جزو کلمه گیم به حساب می‌آورد GAMES KY؛ در نتیجه آن را به عنوان سایتی که دارای کلمه کلیدی است، اشتباه به نمایش می‌گذارد.

 

پسوند مناسب

 

شاید تا به حال شاید زیاد شنیده باشید یا برایتان جا افتاده باشد که فلان دامنه بهتر از بقیه دامنه‌ها است.

حال سوال پیش می‌آید که آیا واقعا پسوند بر روی سئو تاثیرگذار است؟

اجازه دهید با یک مثال توضیح دهیم، فرض کنید شما به دنبال خرید”گوشی آیفون” هستید و در گوگل این کلمه را سرچ می‌کنید. آیا تا به حال به پسوند وب سایت موردنظر خود نگاه کرده‌اید؟ پس از جستجو گوگل به شما دو جست‌وجو نشان می‌دهد:

IPHONE.COM VS IPHONE.MUSIC

 

فردی که به دنبال خرید آیفون است و از کاربرد پسوندها با خبر هست، حتما می‌داند که پسوند دات‌کام مخصوص وب سایت‌های تجاری و پسوند دات‌ موزیک مخصوص سایت‌های موزیک است.

به نظر شما بر روی کدام یک کلیک می‌کند؟ حال برعکس اگر به دنبال موزیک بود چطور؟

اگر مثبت و عاقلانه به این قضیه نگاه کنیم، متوجه می‌شویم چنان‌چه موتورهای جست‌وجو تفاوتی میان پسوندها قائل نشوند، این خود جست‌وجوگر است که انتخاب می‌کند به سایت شما رجوع کند یا سایت دیگری.

بهتر است در انتخاب پسوند سایت خود کمی بیش‌تر تامل کنیم چرا که با گسترش وب، روز به روز پسوندهای بیش‌تر وارد این عرصه می‌شوند.

اگر قصد جذب بازدید کننده ثابت برای خود را دارید، بهتر است یکی از دامنه‌های جا افتاده در بین مردم را برای خود انتخاب نمایید، همینطور یادآوری دامنه .com به مراتب ساده‌تر از بخاطر سپردن دامنه‌های زیر است.

 

خرید تمامی پسوند‌های دامنه

چنان‌ چه خواستید وب سایتی با آدرس دلخواه را ثبت کنید حتما پسوندهای دیگر موجود را نیز ثبت و خریداری کنید.  زیرا ممکن است کاربران پسوند دامنه شما را به یاد نداشته باشند دراین صورت اگر پسوندهای دیگر دامنه تان را هم خریداری کرده باشید میتوانید با پارک این پسوندها برروی دامنه اصلی کاربران را به سایت خودتان برسانید.

  • COM
  • NET
  • ORG
  • و…

 

برگرفته از سایت تلاش نت

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *