۴ معیار برای سنجش میزان موفقیت در سئو

loading...

در اینجا باید ۳ سؤال را بپرسید:

چه چیز را می‌توانم اندازه‌گیری کنم؟ هزاران معیار مختلف وجود دارند که می‌توانید آنها را ارزیابی کنید، اما فقط مجموعه محدودی هستند که می‌توانید اندازه‌گیری کنید. به عنوان مثال اگر برای یک شرکت مالی کار می‌کنید باید احتمالا دیتاهایی در مورد دسترسی مشتری، تست A/B، سهم بازار، درآمد و بسیاری از فاکتورهای دیگر را داشته باشید. با این حال اگر برای یک کسب و کار کوچکی سئو انجام می‌دهید که متمرکز بر روی فروشگاهی جزئی با وبسایت تجارت الکترونکی کوچک است احتمالا باید در تصمیم‌گیری‌ها بیشتر به خود متکی باشید و بسیاری از معیارها قابل اندازه‌گیری نیستند.
چه چیزی برای رئیس یا شرکت شما مهم است؟ شاید شما اهداف کسب درآمد خود را در هر سه ماهه داشته باشید و یا شاید رئیس شما تمرکز بیشتری بر روی ترافیک یا حتی نگه داشتن موقعیت متوسط شما در گوگل داشته باشد. برخی از این معیارها قابل اندازه‌گیری و برخی دیگر کمتر قابل اندازه‌گیری خواهند بود. در نهایت باید مواردی را اندازه‌گیری کنید که رئیس یا مشتریانتان را خوشحال می‌کند. اطمینان حاصل کنید که می‌دانید چه موفقیت‌هایی برای آنها مهم است.
چه چیزی را می‌توانم کنترل کنم؟ شما نمی‌خواهید مواردی را که نمی‌توانید کنترل کنید بسنجید. برای مثال، اگر دسترسی ندارید که محتوای سایت خود را تغییر دهید (خنده دار نیست، این امر اتفاق می‌افتد) یا اگر قادر به دریافت فناوری اطلاعات نیستید که آن را از جانب خود تغییر دهید، نخواهید توانست این مواردی که تحت کنترل‌تان نیست، را اندازه‌گیری کنید. در این دنیای وسیع، ما می‌توانیم تغییراتی را در حوزه‌های مختلف دهیم. اما در واقعیت اغلب ما به طور کامل قادر به انجام این کارها نیستیم. بنابراین چیزهایی را که نمی‌توانید تحت تأثیر قرار دهید اندازه‌گیری نکنید.

خب، اکنون زمان آن است که پاسخ این پرسش‌ها را بدهیم. در ادامه ۴ حوزه اصلی بیان می‌شود که باید برای سئو اندازه‌گیری کنید.
۱- ترافیک سئو

شما باید مقدار و روند ترافیک (بازدیدها) را که به سایت شما از منابع سئو هدایت شده را ردیابی کنید. ممکن است بخواهید تنها ترافیک ارگانیک (طبیعی) از گوگل را ردیابی کنید یا ممکن است بخواهید ترافیک سایر موتورهای جستجو یا ارگانیک را به طور کلی ردیابی کنید. بسیاری از افراد ترافیک ارگانیک را به عنوان درصدی از ترافیک ثابت یا دائمی ردیابی می‌کنند اما به نظر این معیار به دلایل بسیاری ناقص است؛ بخصصوص که هر گونه نوسانی در فعالیت پولی این معیار را غیر قابل استفاده خواهد کرد.

خوب است که ترافیک در بخش‌های خاصی از سایت ردیابی شود:

صفحات اصلی؛
صفحات دسته‌بندی (Category)؛
صفحات محصول یا اطلاعات؛
صفحات وبلاگ یا اخبار.

این امر کمک می‌کند که بدانیم چه تلاش‌های خاصی بر موفقیت شما اثر داشته است.
۲- موقعیت یا رتبه‌بندی سئو

بسیاری از متخصصان سئو بیان کرده‌اند که از گزارش‌های رتبه‌بندی متنفر هستند. آنها فکر می‌کنند که رتبه‌بندی یک معیار بسیار ناقص است. به طور کلی، این موضوع درست است. با شخصی‌سازی، محلی کردن، ویژگی‌های متعدد جستجو (مانند اسنیپت‌های برجسته یا featured، پنل‌های دانش) و بسیاری از فاکتورهای دخیل دیگر در صفحات نتایج جستجو که گفته می‌شود رتبه یک را برای آنها داشته باشید ارزش کمی دارد. الگوریتم‌های رتبه بندی همیشه نوسان دارند. ممکن است رقبای شما نیز رتبه ای به دست آورند یا از دست بدهند. موتورهای جستجو حتی ممکن است نوساناتی در ایندکس ها ایجاد نمایند. به جای آن، بهتر است که مشتریان به این روندها توجه کنند:

کلمات کلیدی را در دسته‌بندی‌ها گروه‌بندی کنید و آنها برای مدت زمان طولانی ردیابی کنید. میانگین موقعیت را برای این کلمات کلیدی در طول زمان نگاه کنید.
رتبه صحیح و واقعی این نتیجه را تعیین کنید ـ به طور کلی بهتر شدن رتبه برای یک کلمه کلیدی نشان دهنده این است که رتبه کلی سایت هم بهبود یافته است.
صفحه را ردیابی کنید و ببینید آیا رتبه برای یک کلمه کلیدی، پایدار است و یا نوسان دارد؟ این امر می‌تواند رقابت داخلی برای این عبارت را نشان دهد. آیا این رتبه‌بندی واقعا برای یک گروه/ رده خاصی از کلمات کلیدی است؟ به طور کلی اگر فاکتورهای دیگر سئو مانند رتبه دامنه یا ترافیک طبیعی بهبود یافته اما رشدی در رتبه‌بندی کلمات کلیدی مورد نظر نمی‌بینید، به این دلیل است که کلمات کلیدی خود را ضعیف انتخاب کرده‌اید. بنابراین باید کلمه‌ای با رقابت پذیری کمتر و خاص‌تر انتخاب کنید و تلاش کنید بر اساس این کلمات، رتبه را بهبود دهید. این موردی خوب نیست که سایت دارای جایگاهی بالا باشد، اما بر اساس کلمات‌ کلیدی مهمش دارای رتبه پایینی باشد.

۳- تعامل با مشتری

ردیابی این عنصر دشوار است؛ زیرا می‌تواند شامل موارد مختلفی شود. در نهایت، چیزی که می‌خواهید بدانید این است که در هنگامی که بازدید کننده‌ای در سایت خود دارید، آیا آنها اقدامات خاصی را انجام می‌دهند؟ این اقدامات ممکن است با توجه به سایت‌ها متفاوت باشد.

یک سایت ممکن است از مشتریان بخواهد محلی را به طور مکرر بازدید کنند و صفحات زیادی را بخوانند؛ در اینصورت مدت زمانی که در سایت مانده و صفحات زیادی که در هر بار مشاهده می‌کنند ممکن است ایده‌آل باشد. سایت دیگری ممکن است از مشتریان بخواهد تا خرید کنند، در اینصورت قیف و سرعت برای فروش ایده‌آل است. و حتی سایت دیگری ممکن است از مشتریان بخواهد فرمی را پر کنند، در اینصورت تکمیل فرم لید ایده‌ال است و این امر احتمالا به چند مرحله و یا شاید هم در زمان بسیار کوتاهی نیاز داشته باشد.

برخی سایت‌ها بازگشت مشتریان و برخی دیگر مشتریان جدید را می‌خواهند. بیشتر سایت‌ها ترکیبی از هر دو را می‌خواهند. اغلب معیار اصلی این است که تعدادی از مشتریان جدیدی را بخواهند که سئو را هدایت می‌کنند. در حالی که معیارهای تعامل مشتری به شدت متفاوت است؛ اما این فاکتور، عنصر اصلی اندازه‌گیری موفقیت سئو است و این فاکتور باید بخشی از اهداف کلی شما باشد.
۴- درآمد یا لیدهای تولید شده

در نهایت، آن چیزی که برای سایت‌ها مهمترین است در آمد می‌باشد. این امر می‌تواند به شکلی از فروش تکمیل شود و یا ممکن است منجر به تولید لیدهایی (سرنخ) با کیفیت شود. به طور کلی لید کسی است که به محصول و یا سرویس شما علاقه نشان داده است. درآمد به آسانی قابل ردیابی است، اما جایی که افراد اغلب در آن می‌مانند ردیابی لیدها است. برای ردیابی لید راه حلی را که می‌توان پیشنهاد داد تنظیم سیستمی برای ردیابی لید است. هنگامی که آنها لید دریافت می‌کنند اولین کاری که باید انجام دهند طبقه‌بندی آن با استفاده از یک سیستم نقطه‌ای مانند زیر می‌باشد:

طبقه بندی لید

با استفاده از طبقه بندی کردن لیدها، آنها می‌توانند به تیم سئو اطلاع دهند که چند نقطه در لیدها هر هفته ایجاد می‌شود. سپس آن معیار ماندنی شده که می‌تواند ردیابی شود.
بهترین ابزار برای گزارش معیارهای سئو

پس از اینکه در مورد معیارهای قابل اندازه‌گیری سئو صحبت کردیم، سؤال بعدی در مورد این است که بهترین ابزار برای اندازه‌گیری عملکرد سئو چیست؟

در حالی که ابزارهای مختلفی وجود دارند که می‌توانید بسته به سطح منابع در دسترس خود استفاده کنید، دو ابزار وجود دارند که برای هر کسب و کاری مفید هستند؛ ابزار اول گوگل آنالیتیکز است که رایگان و ابزار دوم Moz Analytics است که غیر رایگان می‌باشند و می‌توانند بهترین انتخاب‌ها باشند.
گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) ابزار تجزیه و تحلیل خود گوگل است که نشان می‌دهد چگونه کاربران با وبسایت شما تعامل دارند؟ هنگامی که به درستی پیکربندی شود، می‌توانید تعداد زیادی داده را در مورد چگونگی حرکت (نویگیت) کاربران در وبسایت خود و استفاده از آن ببینید. گوگل آنالیتیکس به اجزای اصلی تقسیم می‌شود:
مخاطبان (Audience) :

در اینجا ویژگی‌های کاربران خود را می‌بینید. شما سن آنها، جنس، مکان و دیگر داد‌ه‌های مهم را در مورد کاربران خود خواهید دید.

مخاطبان

بخش Acquisition :

این قسمت نشان می‌دهد که ترافیک وبسایت شما از کجا آمده و چگونه هر کانال به خوبی انجام می‌شود.

بخش دوم
رفتار (Behavior) :

تب رفتار نشان می‌دهد که چگونه کاربران با محتوای شما تعامل دارند. در این گزارش فرصتی را بدست می‌آورید تا ببینید چگونه صفحات وبسایت شما عمل می‌کنند. شما می‌توانید ببینید چه صفحاتی ضعیف عمل می‌کنند و باید تلاش کنید تا مشکلات آن ها برطرف کنید.

رفتار

نرخ تبدیل (Conversion) :

بخش مهم دیگر در گوگل آنالیتیکز است که باید بدان توجه کنید. اینجا می‌توانید نتیجه فعالیت‌های بازاریابی خود را به طور مستقیم با با تلاش‌های فروش خود گره بزنید.

نرخ تبدیل

ابزارهای دیگر رایگان تحلیل سئو مانند Clicky Web Analytics، Woopra Website Tracking و غیره وجود دارند؛ همچنین ابزارهای غیر رایگان مانند Mint، Fireclick، Clicktale و غیره وجود دارند.

نتیجه‌گیری

این ۴ معیار کلیدی سئو تنها شروع هستند و هر کدام بسیار مهم هستند. اما روش‌های بسیاری برای سنجش سئو وجود دارد. بنابراین اگر قبلا موفقیت سئوی خود را اندازه‌گیری نکردید، دیگر معطل نکنید. همین امروز شروع کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *