چگونه با افسردگی ناشی از بیکاری مقابله کنیم؟ علائم آن چیست؟

loading...

برخی از شرایط مانند شیوع بیماری کرونا، بسیاری از افراد را بیکار کرده و باعث شده شغل خودشان را از دست بدهند. در دورانی که فرد بیکار است، احتمال دارد دچار احساساتی مانند افسردگی، استرس، اضطراب و مواردی از این قبیل شود. درواقع او نگران است که چگونه از عهده مخارج زندگی بربیاید. در این مطلب از جوان ایرانی به روش‌های مهم مقابله با افسردگی ناشی از بیکاری می‌پردازیم.

علائم افسردگی بیکاری

با توجه به فکر و خیال‌هایی که فرد ممکن است در زمان بیکاری داشته باشد دچار یک سری علائم روحی و همچنین جسمی می‌شود که در این بخش بررسی می‌کنیم.

چنین فردی از لحاظ جسمی دچار بی‌اشتهایی عصبی شده و‌ خواب او به هم می‌ریزد. درواقع نمی‌تواند خواب راحتی داشته باشد و حتی صبح هنگام بیداری نیز احساس خستگی می‌کند.

حتی با ادامه این وضعیت ممکن است دچار تپش قلب و درد قفسه سینه نیز شود.

از جمله علائم روانی ناشی از بیکاری می‌توان به احساس غم و گناه فراوان، افسردگی، استرس، اضطراب ناشی از بیکار شدن اشاره کرد و باید هرچه سریع‌تر آن را درمان کرد.

در این بخش به درمان افسردگی در بیکاری می‌پردازیم. فردی که در چنین موقعیتی افسرده می‌شود، پرخاشگر و عصبانی شده و به انزوای اجتماعی مبتلا می‌شود.

 

مقابله با افسردگی ناشی از بیکاری

افراد چه به صورت دائمی و چه به صورت موقت، اگر بیکار شوند معمولاً احساس می‌کنند دیگران آن‌ها را درک نمی‌کنند و یا حتی دچار خشم و ترس می‌شوند. با روش‌هایی که در ادامه بیان می‌شوند سعی کنید مشکلات روانی ناشی از بیکاری را کاهش دهید‌.

پذیرفتن احساسات و اندیشه‌های منفی

شما عزیزان باید بدانید که مشکلات روانی ناشی از بیکاری انقدر زیاد است که اگر شما دچار مشکلات روحی روانی شوید، کاملاً طبیعی است. اما مهم این است که نباید در چنین موقعیتی باقی بمانید و باید هر چه سریع‌تر به دنبال افزایش روحیه و درمان خود باشید.

شرایط خود را درک کنید

مرحله بعدی این است که موقعیت خود و شرایط روحی ناشی از آن را کاملاً درک کنید. از دست دادن شغل، همانند از دست دادن یک عزیز، می‌تواند دردناک باشد. برخی از افرادی که فریلنسر هستند حتی با کاهش سرعت اینترنت ممکن است در کسب و کار آن‌ها خلل ایجاد شده و بسیار ناراحت شوند. پیشنهاد مجله جوان ایرانی به شما این است که اجازه ندهید خشم و عصبانیت تمام وجود شما را فرا گیرد، زیرا ممکن است اگر شرایط خود را درک نکنید، دچار افسردگی ناشی از بیکاری شوید.

به زمان حال بیندیشید

هیچ‌وقت سعی نکنید به گذشته یا آینده فکر کنید. زمان حال را دریابید و سعی در بالا بردن کیفیت زندگی خود کنید‌. شما عزیزان باید بدانید هر اتفاقی درگذشته افتاده تمام شده و شما باید بر روی اهداف خود تمرکز کنید. حتی دیده شده برخی از افراد آن‌چنان دلتنگ همکارها و شغل قبلی هستند که تمایلی به ایجاد شغل جدید ندارند. ولی سعی کنید بعد از چند روز دلتنگی باید به فکر خلق موقعیت‌های جدید باشید.

برقراری ارتباط با دیگران

سعی کنید با دیگران ارتباط مناسب برقرار کنید‌. حتی می‌توانید از آن‌ها درخواست کنید که برای پیدا کردن شغل مناسب به شما کمک کنند. مطمئن باشید اگر با افراد دیگر ارتباط خوبی داشته باشید از لحاظ روحی و عاطفی در شرایط مناسب‌تری قرار گرفته و درنتیجه می‌توانید برای آینده خود شغل مناسبی را انتخاب کنید.

ورزش و تغذیه مناسب

حتی شده یک پیاده‌روی کوتاه در طول روز انجام دهید تا روحیه شما خوب شود. فراموش نکنید در هنگام افسردگی فرد دچار کاهش وزن می‌شود، زیرا ویتامین کافی ب بدن نمی‌رسد. بنابراین تا می‌توانید میوه و سبزیجات تازه میل کنید تا از ایجاد بیماری در آینده پیشگیری شود. از مصرف غذاهایی که می‌تواند بر خلق‌وخوی شما تأثیر منفی بگذارد اجتناب کنید. کافئین، مواد نگهدارنده، غذاهای پر کربوهیدرات مانند تنقلات شیرین، ماکارونی، سیب‌زمینی سرخ کرده جزو این دسته از غذاها است. به جای آن اسیدهای چرب امگا ۳ مصرف کنید تا خلق و خوی شما بهتر شود‌.

پرهیز از الکل و مواد مخدر

شاید احساس کنید که الکل و‌ مواد مخدر باعث آرامش و احساس خوب درون شما می‌شود، اما باید بدانید که این حس‌ها بسیار گذرا بوده و در مرور زمان باعث افسردگی شما خواهد شد. بنابراین از مصرف آن‌ها به شدت پرهیز کنید.

کمک به دیگران

اگر خودتان دچار افسردگی شده‌اید و یا فرد دیگری مبتلا به افسردگی ناشی از بیکاری شده، در هر صورت سعی کنید به دیگران کمک کنید. کمک به دیگران باعث ایجاد حس و حال خوب درون شما خواهد شد. همچنین اگر دست یاری داشته باشید و همیشه به دیگران کمک کنید، خود را برای جامعه فرد مفیدی تلقی خواهید کرد و همین باعث احساس خوشایندی می‌شود.

انتظارات غیرمنطقی را کنسل کنید

بسیاری از افراد هنگام پیدا کردن شغل بسیار رؤیایی فکر می‌کنند و انتظاراتشان از شغلشان بسیار زیاد است. در حالیکه شما عزیزان باید بدانید که از پله اول شروع کنید و کم کم پیشرفت کنید. بنابراین بر اساس منطق پیش روید تا دچار افسردگی نشوید.

خود را فردی شکست خورده تلقی نکنید

هیچ‌وقت فکر نکنید چون شغل خود را از دست داده‌اید، پس حتماً شکست خورده‌اید. بلکه به توانایی‌های خود ایمان بیاورید و سعی کنید برای بهتر شدن خودتان تلاش کنید. مهارت‌های جدید یاد بگیرید و آنچه قبلاً آموزش دیده‌اید را تقویت کنید.

مدیتیشن و یوگا را انجام دهید

حتماً در برنامه روزانه خود تکنیک‌های تمدد اعصاب را قرار دهید. به‌عنوان‌مثال تنفس عمیق کشیده و مدیتیشن و یا یوگا را انجام دهید تا احساس آرامش و شادی درون شما تقویت شود. فراموش نکنید خواب کافی داشته باشید تا بتوانید استرس خود را کنترل کرده و در طول روز تمرکز کافی داشته باشید.

از تحقیر و سرزنش خود دست بردارید

از دست دادن شغل خود را یک شکست موقت در نظر بگیرید. اعتماد خودتان را از دست ندهید و مدام خودتان را تحقیر و سرزنش نکنید.‌ به محض ایجاد تفکرات منفی به‌ این فکر کنید که حتماً در شغل بعدی پیشرفت بسیار زیادی خواهید کرد. چرا که نه؟! شما لایق بهترین‌ها هستید به شرطی که تلاش کافی را به عمل آورید.

حفظ روحیه و کاهش استرس

شما عزیزان باید بدانید چه از کار بیکار شده، چه قرارداد شما به پایان رسیده باشد، چه مجبور به ترک کار و یا بازنشستگی پیش از موعد شده باشید، درهرصورت از دست دادن شغل یکی از تجربیات پر از استرس است. علاوه بر اینکه نگرانی مالی دارید، بر روحیه و عواطف و احساسات شما نیز ممکن است اثر بگذارد. به خودتان فرصت دهید و مطمئن باشید که باگذشت زمان، استرس شما کاهش یافته و به زندگی عادی خود برخواهید گشت‌.

از حمایت خانواده بهره‌مند شوید

اگر خانواده دارید، به آن‌ها تکیه کنید و زمانی را برای تفریح با خانواده اختصاص دهید. وقت آن رسیده به افرادی که به شما اهمیت می‌دهند تکیه کنید و به آن‌ها بگویید که از شما حمایت کنند. از نگرانی‌های خود با افراد خانواده صحبت کنید و اجازه دهید آن‌ها نیز نظرشان را بیان کنند و با همدیگر مشورت کنید.

تمرکز روی اتفاقات خوب

به محض اینکه خواستید به اتفاقات بد فکر کنید و اینکه چقدر زندگی‌تان افتضاح است، کانال را عوض کرده و به آن دسته از وقایع خوبی که قرار است پیش بیاید فکر کنید. درواقع حواس خود را با کارهای شاد و خوشحال‌کننده پرت کنید.

نباید هویت شما، شغلتان باشد

وقتی با دیگران ملاقات می‌کنیم، آن‌ها از ما سؤال می‌کنند که چه کار می‌کنی و یا می‌پرسند که شغل شما چیست؟ همین مورد ممکن است در شما این احساس را ایجاد کند که شغل شما نشان‌دهنده هویت شما است و با از دست دادن آن، احساس می‌کنید بی‌هویت شده و وجود خودتان را از دست داده‌اید. در حالیکه این شعور و شخصیت شما بوده که بیانگر وجود شما است. به‌هیچ‌وجه نباید اجازه دهید که وضعیت اقتصادی، شغل و یا موارد این‌چنینی شما را تعریف کند.

مراجعه به مشاور

اگر احساس می‌کنید به شدت دچار افسردگی ناشی از بیکاری شده‌اید و حال روحی مساعدی ندارید، می‌توانید نزد مشاور بروید و مشکل خود را مطرح کنید. شما عزیزان باید بدانید که افسردگی ناشی از بیکاری ممکن است گریبانگیر تمامی افراد شود، حتی آن‌هایی که پولدار هستند اگر بیکار شوند افسرده شده و نیاز به درمان و برخی از مواقع نیاز به تراپی دارند.

 

سخن پایانی

همان‌طور که گفتیم بسیاری از افرادی که بیکار می‌شوند، نسبت به آینده خود احساس ناامنی کرده و بسیار اندوهگین و ناراحت هستند. چنین افرادی در روند زندگی آن‌ها تغییرات منفی ایجاد می‌شود. به‌ویژه اگر فرزند و یا همسر داشته باشند خود را فردی شکست خورده تلقی می‌کنند.

امیدواریم با راهکارهایی که در این مطلب از جوان ایرانی ذکر شد بتوانید به زندگی برگردید و حتی شغلی مناسب‌تر از قبلی برای خود رقم بزنید.

جوان ایرانی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *