چک لیست تولید محتوا چیست؟محتوای پربازدید برای سئو سایت

loading...

چگونه بهترین محتوا را برای سایت خود تولید می کنید؟ محتوایی که خوب دیده شود و سایتهای زیادی آن را به اشتراک بگذارند و به آن لینک بدهند و در شبکه های اجتماعی هم به اشتراک گذاشته شود؟

در این مقاله چک لیست تولید محتوا را به شما معرفی می کنیم. شاید فکر کنید مگر محتوا هم آموزش لازم دارد اما در ادامه خواهید دید که محتوا چقدر می تواند ارزشمند باشد و مهمتر از آن ارزش افرین باشد. این مراحل را به کار ببندید و تاثیر تولید محتوا ی خود را ببینید.

۱٫ تحقیق

قبل از اینکه به دنبال طوفان فکری باشید که بتوانید موضوعی استخراج کنید و یا حدس بزنید فلان موضوع مهمتر است و باید به آن پرداخته شود باید تحقیق کنید. تحقیق کنید و ببینید چه موضوعاتی واقعا ارزشمند هستند و سایتهای زیادی در حال تولید محتوا در این حوزه هستند و عموما مطالب پربازدید را هم می توانید از موتورهای جستجو پیدا کنید.

می توانید مشکلات رایج را پیدا کنید و حل کنید، از شبکه های اجتماعی استفاده کنید تا ببینید بیشتر افراد چه مشکلاتی دارند و از این طریق می توانید کاربران را جذب کنید. با این حال میتوانید کسب و کارها و سایتهای فعال در حوزهی خودتان را هم رصد کنید و از آنها هم ایده بگیرید تا بتوانید موضوعات لازم را استخراج کنید. البته به هیچوجه تقلید را پیشنهاد نمی کنیم اما ایده گرفتن از آنها می تواند بسیار کارساز باشد.

۲٫ ایده پردازی

حالا می توانید مغزتان را به کار ببندید و ایده پردازی کنید.

نکته ی کلیدی این است که تشخیص دهید هسته ی اصلی ایدهی شما چیست و چگونه آن را به کار بگیرید و به قول معروف نرمش کنید. سعی کنید این ایده را از تمام جهات واکاوی کنید و اهمیت و گستردگی آن را بررسی کنید. ببینید که آیا این موضوع در حال حاضر برای مخاطبان شما اهمیت دارد یا خیر و سعی کنید نیم نگاهی هم به تولید محتوا داشته باشید و باید تشخیص دهید که چه نوع محتوایی را تولید کنید که بیشتر با موضوع و ایدهی شما همخوانی داشته باشد به طور مثال:

  • نقشه ها
  • پوسترها
  • فهرستهای مبتنی بر داده
  • جدولها
  • محتوای تعاملی
  • پرسش و پاسخ

و صدها نوع محتوای دیگر که می توانید از آنها استفاده کنید تا محتوای خود را جذابتر کنید.

۳٫ داده ها

حالا نوبت جمع آوری داده ها و اطلاعات است و بسته به نوع محتوایی که قرار است تولید کنید باید دادههای مرتبط با آن را جمع اوری کنید. اگر می خواهید محتوای شما تحلیلی باشد باید بتوانید دادهها را از مقاله ها و مطالب مرتبط بیرون بکشید و یا اگر می خواهید محتوایی آموزشی و مواردی از این دست تهیه کنید باید دادههایی مرتبط با آن استخراج کنید.

اگر می خواهید جداول داده محور درست کنید باید به دنبال اطلاعات آماری و یا کیفی باشید تا بتوانید آنها را در محتوا به کار ببندید. اگر مشکل زمان و بودجه دارید و نمی توانید این دادهها را به دست بیاورید بهتر است از داده های آماده، اینفوگرافی ها، محتوای ترجمه و یا کتابها و مقالات رایگان استفاده کنید.

۴٫ فرمت

وقتی دادهها  را جمع آوری کردید حالا باید روشی پیدا کنید که به بهترین شکل ممکن آن را ارائه کنید. تولید یک محتوای درخشان، پرزرق و برق و پیچیده لزوما به معنای گرفتن نتایج بهتر نیست. اگر دادههای خوبی داشته باشید می توانید داستان خوبی برای آن بنویسید و نه تنها داستان، بلکه می توانید آن را به شکل یک محتوای جذاب و درگیرکننده برای مخاطب خود منتشر کنید.

در ضمن اگر فرمت کاری مناسب مانند داستان، محتوای دسته بندی شده و مواردی از این دست را انتخاب کردید باید در این زمینه مهارت نیز داشته باشید، چون کسی که نمیتواند داستان بنویسد، داستان نوشتن برای او یک عذاب است و کیفیت کارش هم به مراتب پایین تر میآید.

۵٫ داستان

چه چیزی محتوای شما را از خوب به عالی تغییر می دهد؟

اگر بتوانید نقطه نظر مناسبی از دادههای خود بسازید و از زاویهای متفاوت و لحنی جذاب برای این کار استفاده کنید و جزئیات کار را به بهترین شکل ممکن و با تصویرپردازیهای بدیع به مخاطب خود نشان دهید یعنی کار خود را به درستی انجام داده اید. البته اینکه تصویرسازیهای خوبی داشته اید و یا نقشه و پلات خوبی برای محتوای خود چیده اید لزوما به معنای یک داستان و پیرنگ خوب نیست و قبل از هر چیز باید به این ۳ سوال اساسی پاسخ دهید.

  • آیا این محتوا به چیزی جدید و نو اشاره می کند؟
  • آیا موضوع و محتوای تولید شده به قدر کافی برجسته است که وب سایتها و افراد از آن لذت ببرند و برای آنها جالب باشد؟
  • آیا زاویه ی دید شما مناسب بوده است؟

این سه سوال همچنان به شما ایده می دهند و باعث می شود مثل یک ژورنالیست فکر کنید که همیشه به دنبال خلق اخبار و نوشتن در مورد موضوعات گوناگون از دیدگاهی کاملا متفاوت است.

۶٫ خروجی

اگر داستان خوبی روی محتوای خود سوار کرده باشید و نقطه نظر مناسبی را برای ارائه این محتوا انتخاب کرده باشید حالا باید به فکر خروجی و انتشار آن باشید. اما آیا اینکه این محتوای شما نتیجه ی مناسبی خواهد داشت یا خیر از همین الان معلوم می شود؟

مسلما جواب خیر است. چرا که باید منتظر ماند و  دید که آیا مخاطبان با محتوای شما ارتباط برقرار می کنند یا خیر و اگر اولین محتوایی است که با این روش تولید کرده اید باید خیلی دقیق بررسی کنید که عامل دیده شدن و یا دیده نشدن محتوای شما چه چیزهایی بوده است.

اما قبل از انتشار، مجددا همه ی مراحل را از ذهن خود عبور دهید و با محتوایی که پیاده کرده اید مقایسه کنید تا مطمئن شوید همه ی قدمها را درست رفته اید. اگر مدتی این کار را انجام دهید مسلما هر بار ایدههای تازه تری به ذهن شما می آیند و می توانید آنها را در محتوای بعدی خود به کار ببندید. پس قبل از هر چیز ناامید نباشید و با نگاهی روشن به آینده محتوا تولید کنید. سعی کنید این موارد را در نوشته ی خود و انتشار آن چک کنید:

  • لینکها و منابعی که از آنها در نگارش مقاله استفاده کرده اید را در مقاله ی خود نام ببرید و به آنها لینک بدهید.
  • ژورنالیستهای حوزهی کاری خود را پیدا کنید و با آنها دربارهی محتوایی که تولید کرده اید صحبت کنید و سعی کنید دایرهای از دوستها و همکاران برای خود تشکیل دهید.
  • سعی کنید محتوای شما ایرادات گرامری و فنی نداشته باشد تا وب سایت های مرجع بدون هر گونه مشکلی به شما لینک بدهند.

۷٫ نتیجه

حالا شما محتوای خود را منتشر کرده اید و باید منتظر بمانید و ببینید چگونه از آن استقبال می شود، آیا وب سایتهای معروف به شما لینک خواهند داد و بک لینک باکیفیت دریافت خواهید کرد؟ آیا مخاطبان شما پست شما را در شبکه های اجتماعی به اشتراک خواهند گذاشت؟

اما اگر این اتفاق نیفتد چه؟ اگر محتوای شما هیچ لینکی دریافت نکند و به اشتراک گذاشته نشود چکار خواهید کرد؟ شما باید خوشحال باشید و سعی کنید ایرادات خود را پیدا کنید و در مقالات بعدی آنها را تکرار نکنید. پروسه ی تولید محتوا یک پروسه ی تجربی است و شما با هر مقاله پخته تر و پخته تر می شوید. داستان اختراع لامپ و صدبار شکست خوردن ادیسون را که یادتان هست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *