آموزش بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو

loading...

آموزش بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو موضوع بسیار مفصل است ما سعی میکنیم بهینه سازی سایت را به شما یاد دهیم که خودتان کار سئوی سایت خود را انجام دهید، هدف از موتورهای جستجو، جستجوگرهای مطرح مانند گوگل، بینگ و یاهو میباشد. با این مقاله سعی داریم کمی این موضوع را شرح دهیم، و برخی از موارد مهم آنرا بیان داریم، ۱۵ گام که در این مقاله معرفی شده توضیح بسیار مختصر دارند و فقط نام گرفته شده است، در آینده هرگام مفصل توضیح و تشریح داده میشود.

آموزش بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو

چرا سایت شما به بهینه سازی (سئو سازی) نیاز دارد؟

اگر نوشته ای « سئو چیست؟ » را کامل خوانده باشید نیاز به پرسیدن این سوال ندارید؛ بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو به سایت شما کمک میکند تا با قرار گیری در صفحات اول موتورهای جستجو، بازدیدکنندگان کاملا رایگان و زیادی را از طریق موتورهای جستجو مثل گوگل، یاهو، بینگ و … جذب کنید، آمار بازدید سایت خود را افزایش دهید و به تجارت الکترونیکی خود رونق بخشید.

چگونه سایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه سازی کنیم؟

بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو در مدت کم میسر نیست و یا اگر میسر هم باشید دوامدار نیست. سئو سازی سایت برای موتورهای جستجو مدت زمانی را میطلبد که موتورهای جستجو از صحت و کیفیت سایت شما مطلع گردند و در صفحات اول موتورهای جستجو قرار دهند.

برای بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو چه گام هایی باید برداشته شود؟

[گام اول] : انتخاب یک دامنه ( Domain ) مناسب و مرتبط به موضوع سایت

بله، داشتن یک دامین مناسب و همخوانی آن با محتوای سایت نقش بسیار زیادی در سئو سایت شما دارد و همچنین کمک میکند تا موتورهای جستجو بهتر و سریعتر نوعیت موضوع سایت شما از روی دامنه شما تشخیص دهند.

گوگل دامنه را ترجمه میکند ! جالب است بدانید گوگل و بعضی از موتورهای جستجوی پرقدرت دیگر قادر یافتن و ترجمه کلمات جستجو شده در دامنه و نوشته ها میباشند.

اگر به مثال بالا دقت کنید مشاهده میکنید که کلمه « اخبار جهان » جستجو شد و آدرس news.parseek.com/World نمایش داده شد. در این URL کلمه « اخبار » به « news » و کلمه « جهان » به « World » توسط جستجوگر قدرتمند Google Translate ترجمه شده است، همچنان کلماتی که ترجمه شده هم در آدرس هم در عنوان برجسته (Bold) شده است و یکی از دلیلهایی که news.parseek.com/World رتبه اول کلمه « اخبار جهان » را گوگل دارد همین است. دقت داشته باشید که حتما لازم نیست دامنه یا URL های شما به زبان انگلیسی باشد. میتواند به زبان فارسی هم باشد، و همین تاثیر مثبت خود را بر روی سئو سایت شما خواهد گذاشت. این مورد منقضی شده و طوریکه اعلام شده کارایی ندارد!

[گام دوم] : انتخاب یک سیستم مدیریت محتوای (CMS) مناسب و قدرتمند

موتورهای جستجو سایتهای پویا (Dynamic) را بیشتر از سایتهای ایستا (Static) دوست دارند. سیستم مدیریت محتوای پیشرفته، استاندارد و قدرتمند دستگیر خوبی برای شما و سایت شما خواهد بود، سیستم های مدیریت محتوا با افزونه های مختلفی که بخش سئو را هم دربر میگیرد کمکتان میکند با بهره گیری از افزونه های قدرتمند سئو، سایت خود را راحتر و سریع تر بهینه سازی کنید. وردپرس، جوملا و دروپال از جمله سیستم های های مدیریت محتواییست که افزونه ها (Plugins) های زیادی برای بهینه سازی برای موتورهای جستجو دارند،

[گام سوم] : طراحی حرفه ای و رعایت استاندارد ها

موتورهای جستجو عاشق سایتهایی هستند که حرفه ای و استاندارد طراحی شده باشند؛ طراحی سایت با هر زبانی باشد تفاوت خاصی ندارد ولی مهم اینست که در طراحی سایت استانداردهای W3C رعایت گردد. استفاده از HTML5 به جای HTML و CSS3 به جای CSS توصیه میگردد. سایت شما باید طوری طراحی گردد که استفاده از آن هم برای کاربر هم برای موتورهای جستجو آسان و راحت باشد، زیاد از جاوا اسکریپت استفاده نشده باشد، سنگین نباشد، از تصاویر و فلش زیاد استفاده نشده باشد.

[گام چهارم] : انتخاب یک میزبان قدرتمند و عالی

داشتن یک هاست عالی و پر سرعت بر روی سئو سایت شما تاثیر مثبت زیادی دارد. اگر میخواهید سایت خود را حرفه ای بهینه سازی کنید، سئو ۲۴ توصیه میکند از سرویس میزبانی اشتراکی استفاده نکنید، بر روی سرور های هاست اشتراکی سایتهای مختلف زیادی روی آن قرار دارند، اگر تعداد سایتهای اسپم این سایت زیادتر از تعداد سایتهای غیره اسپم و سایت های خوب سرور اشتراکی زیاد شوند، سایتهای مجاور بد بر روی سایتهای خوب تاثیر بد میگذارد. اگر بودجه خرید یک سرور اختصاصی یا یک سرور مجازی اختصاصی را ندارید، حد اقل یک IP جداگانه برای سایت خود خریداری کنید تا از سایتهای دیگر سرور متمایز شوید. زیرا اگر IP یک سرور اسپم شناخته شود روی تمامی سایتهای آن سرور تاثیر بد خواهد گذاشت و اگر برای شما امکان خرید سرور، VPS و آی پی اختصاصی را ندارید حد اقل سایت های مجاور سرور را بررسی کنید که سایت اسپم رو آن قرار نداشته باشد. برای بررسی سایت هایی مجاور میتوانید از ابزار Reverse IP Lookup استفاده کنید و آدرس یا آی پی سایت را وارد کنید تا لیست سایت های مجاور را در کمتر از چند ثانیه مشاهده کنید.

[گام پنجم] : تولید محتوای سودمند و مفید

دیگر چیزی کپی نکنید! موتورهای جستجو به شدت از سایتهای کپی بردار متنفر هستند، سعی کنید از اول محتوای مفید و جدید تولید کنید و با Copy خداحافظی کنید. قبل از تولید محتوا باید دقت داشته باشید که تنها محتوایی را بنویسید که با موضوع سایت شما ارتباط داشته باشد. مثلا اگر در سایت فروش لوله ای پلاستیکی شما آموزش نصب لینوکس را قرار دهید نتیجه ای مطلوبی حاصل نمیکنید. و نکته ای مهم دیگر اینکه سعی کنید بسیار کوتاه و بسیار بلند ننویسید! موتورهای جستجو مقاله هایی که بسیار کوتاه هستند و یا بسیار طولانی هستند نمیپسندند. (پست هایی که منتشر میکنید حداقل میبایست کمتر از ۳۰۰ حرف نباشد). بهتر است از بروزرسانی های طولانی پرهیز نموده و سایت خود را به صورت منظم همیشه بروز نگه دارید.

[گام ششم] : عنوان ها و توضیحات مناسب، کلیدی و مرتبط

مهمترین چیز در سئو عنوان صفحه یا همان Title است! عنوان ها مشخص میکنند صفحه ای شما در مورد چیست؟ و عنوان ها در موتورهای جستجو نمایش داده میشوند و ذخیره میشوند، لذا در انتخاب عنوان های مناسب، کاربردی و کلیدی دقت کنید، عنوان ها را زیاد طولانی نکنید. استفاده عنوانهایی نظیر : سئو|بهینه سازی سایت برای گوگل| بهینه سازی موتورهای جستجو| سئو سازی سایت این حالت به اصطلاح stuff گفته میشود و پیشنهاد نمیگردد، عنوان ها باید مناسب، مرتبط، و طولانی نباشد. ( حد اکثر نمایش عنوان در گوگل ۷۰ کارکتر میباشد).

توضیحات ها : توضیحات ها یا Deprecation متن هایی هستند که زیر عنوان سایت شما برای جستجوگر ها در موتورهای جستجو نمایش داده میشوند. استفاده از توضیحات مرتبط، نه چندان طولانی توصیه میگردد. توضیحات را پر از کلمات کلیدی سایت خود نکنید! توضیحات مانند تصویر ذیل در گوگل به نمایش در میآید؛ با نوشتن توضیحات خوب و ترغیب کننده کاربران را وادار کنید که روی سایت شما کلیک کرده و وارد سایت شما شوند.

[گام هفتم] : ساخت فایل Robots.txt و محدودی سازی دسترسی

صلاح نیست موتورهای جستجو به هر قسمت سایت شما دسترسی داشته باشند و هر قسمتی که از سایت شما را که میبینند ایندکس کنند. شما با قرار دادن فایل Robots.txt در root هاست خود ( در پایان باید در چنین آدرسی در دسترس باشد www.seo24.ir/robots.txt) و درج دستورات مفید مبنی بر قسمتهایی که موتورهای جستجو اجازه دسترسی و ایندکس آنرا دارند، موتورهای جستجو را منع کنید از قسمت های که لازم نیست ایندکس شود. زیرا ایندکس شدن بعضی از قسمتهای سایت باعث صدمه زدن به سایت شما خواهد شد.

با منع سازی موتورهای جستجو از قسمتهای غیر ضروری، شما به سایت خود کمک میکنید که قسمتهای که دارای محتوای تکراری هستند و یا برای موتورجستجو کاربرد ندارد ایندکس نشود، مثلا آدرسهایی مانند www.seo24.ir/page/2 نیاز به ایندکس شدن در گوگل را ندارند.

[گام هشتم] : معرفی برای موتورهای جستجو

بعد از اینکه گام های اول تا ششم را برداشتید سایت خود را برای موتورهای جستجوی مطرح مثل: گوگل، بینگ معرفی و ثبت کنید.

معرفی سایت به گوگل – Webmaster Tools – Crawl URL

معرفی سایت به بینگ – Submit your Site to Bing

[گام نهم] : ثبت سایت در Webmaster Tools موتورهای جستجو

با ثبت سایت خود در بخش Webmaster Tools موتورهای جستجو که برای مدیران سایت ساخته شده است شما میتوانید اطلاعات دقیقی را درباره سایت خود مشاهده کنید، تنظیمات زیادی را انجام دهید و با پیشنهادات آنجا، مشکلات سایت خود را برطرف و به سوی بهینه سازی سالم حرکت کنید.

ابزارهای مدیران سایت در گوگل – Google Webmaster Tools

ابزارهای مدیران سایت در بینگ – Bing Webmaster Tools

[گام دهم] : فعالیت در شبکه های اجتماعی

حضور فعال در شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک، گوگل پلاس و تویتر به بهینه سازی سایت شما کمک میکند، صفحه ای در فیس بوک، گوگل پلاس و تویتر برای سایت خود بسازید، لینک سایت خود را در آن قرار دهید و افراد زیادی از شبکه های اجتماعی به سوی صفحات خود بکشانید تا با صفحات در ارتباط باشند.

[گام یازدهم] : لینک سازی (Link Building) و افزایش لینکهای ورودی

لینک بیلندیگ صحیح و افزایش لینک های ورودی سالم به بهینه سازی سایت شما کمک میکند. از شبکه های اجتماعی برای لینک بیلدینگ سالم میتوانید استفاده کنید و اگر قصد افزایش لینک های ورودی سالم را داشتید هیچ گاه تبادل لینک نکنید و هیچگاه لینک خریداری نکنید! زیرا به سایت شما ضربه زیاد و در بسی موارد ضربات جبران ناپذیری را وارد میکنند. شما با افزایش محتوای مفید، جدید و متفاوت کاربران زیادی را جذب میکنید، آنان از مطالب شما خوششان میآید و لینکهای شما را در سایتها، وبلاگها و شبکه های اجتماعی قرار میدهند و این کاملا طبیعی و سودمند است. نوشتن پست میهمان هم برای لینک سازی موثر خواهد بود.

[گام دوازدهم] : معرفی سایت در دایرکتوری های لینک قدرتمند و سالم

وجود لینک شما در دایرکتوری های قدرتمند و سالم مانند Dmoz و Yahoo Directory کمکتان میکند تا کاربران بیشتر را به سایت خود جذب کنید، افزایش پیج رنک و رنکینگ داشته باشید.

توجه ! هیچگاه از دایرکتوری های تبادل لینک رایگان که حاوی هزاران لینک هستند استفاده نکنید، که به سایت شما آسیب زیادی میرسانند ( برای یافتن نمونه دایرکتوری های تبادل لینک خراب کلمه « تبادل لینک رایگان » را جستجو کنید.)

[گام سیزدهم] : استفاده از آمارگیرهای قدرتمند نظیر Google Analytic

استفاده از آمارگیرها به شما کمک میکند تا روند افزایش بازدید و ورودی سایت خود را از موتورهای جستجو مشاهده کنید، نقاط قوت و ضعف را پیدا کنید و در پی حل مشکلات آن شوید. یکی از بهترین آمارگیرهای جهان اینترنت Google Analytic است.

[گام چهاردهم] : برای کاربران کار کنید نه موتورهای جستجو

امروز موتورهای جستجو بسیار هوشمند شده اند، اگر شما برای کاربران کار کنید و هدف شما فقط رضایت آنها باشند موتورهای جستجو هم شما را دوست دارند و در صفحات اول آنها قرار دارید ولی اگر هدف شما فقط و فقط موتورهای جستجو باشد نه کاربر؛ موتورهای جستجو هم شما را دوست ندارند و در صفحات اول لیست نمیکنند. شاید فکر کنید که موتورهای جستجو از کجا میفهمند؟ هزاران تفاوت بین سایتهایی که برای کاربر کار میکنند به جای موتور جستجو وجود دارد و این کار برای موتورجستجو های هوشمند که بماند برای انسان هم قابل تشخیص است.

[گام پانزده هم] : صبر، صبر و صبر

همانطور که در اول گفته شد میبایست صبور باشید، عجله نکنید، به موتورهای جستجو مهلت دهید تا سایت شما را بررسی کنند و از صحت و کیفیت آن باخبر شوند و در صورت عبور از آزمون های سنجش کیفیت سایت، سایت شما در صفحات اول کلمات جستجو شده لیست کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *