هم ظاهر و هم باطن برای تجربه کاربری بهتر در سئو

loading...

از قدیم شنیدید که میگن مردم عقلشون به چشمشونه؟ در هر زمینه ای که نگا کنید میبینید واقعا همینه!

حالا چرا امروز دارم اینو میگم و چرا اصلا دارم بین مقالات سایت سئو این را مینویسم. شاید ۳ تا دلیل داره که سومی باعث شد امشب بنویسمش:

دلیل اول اینکه وقتی سایت یکسری از دوستان را که درخواست بازبینی و یا سئو داده بودن را میدیدم، یکی از مواردی که بهشون تذکر میدادم، ظاهر نامناسب سایت بود! با هم جلسات قبلی مرور کردیم که موتورهای جستجو هم مهمترین فاکتورشون کیفیت کار برای کاربران شده. پس چرا خود ما اینطوری نباشیم؟

دلیل دوم به همون اولی ربط داره. قرار شد دیگه تو سایت از تجارت الکترونیک هم بیشتر صحبت کنیم. شاید یکی از شرایط اولیه برای ورود به این تجارت همین ظاهر سایت باشه!

دلیل سوم هم که گفتم باعث شد این مطلب را بنویسم، کاندیداتوری سایت سئو در فستیوال وب ایران بود. البته نکته جالب و مرتبط با این موضوع اینکه من انتظار داشتم سایت در قسمت سایت های آموزشی کاندید بشه ولی الان تو بخش “بهترین صفحه اصلی” کاندید شده. این نشون میده که ظاهر سایت ما ارزشش بیشتر از مطالب داخلش بوده!

ببینید دوستان همیشه سعی کنید برای هر کاری که در سایتتون انجام میدید خودتون را جای کاربرای دیگه بزارید و ببینید این کار به درد اونها میخوره یا نه؟ مثلا تو مقاله نوشتن هم شما باید ببینید تو اون زمینه فعالیت شما چه مبحثی داغه در مورد اون بنویسید. اینطوری موفق میشید.

یکی از این موارد همین ظاهر سایت هستش. فکر کنید شما بهترین سئو را دارید و کاربر از یک موتور جستجو وارد سایت شما میشه، اگه سایت شما رنگ و آب قشنگی نداشته باشه، یا یک استایل بهم ریخته داشته باشه حاضرم قسم بخورم دیگه پاش رو تو سایت شما نمیزاره! حتی سریه بعد تو جستجو هم که شما معرفی میشید ازتون رد میشه!

هم ظاهر و هم باطن برای تجربه کاربری بهتر در سئو

غیر از اینه؟ متاسفانه من بعضی از سایت های بزرگ را میبینم که استایل بهم ریخته ای داره و واقعا این نشون میده برای کاربر ارزش قائل نیستن. شما این موارد را بخوبی تو سایت های سازمانی و دولتی میتونید ببینید. الان تصویر زیر هدر سایت سازمان حسابرسی هست که متاسفانه میبینید مشکل داره و این مورد چندین وقته که همینه!

هم ظاهر و هم باطن برای تجربه کاربری بهتر در سئو

خوب حالا میخوایم یه سایت شکیل داشته باشیم. چیا لازمه؟

ببینید در گام اول شما یا خودتون کد نویسی بلدید و یا اینکه میدید براتون طراحی سایت می کنند و یا هم اینکه از قالب های رایگان و یا ریپ شده استفاده می کنید. حالا در هر ۳ صورت باید یکسری چیزها رعایت بشه:

اولین و مهمترین چیز به نظر من رنگ بندی سایت هستش. رنگ بندی در ۲ مرحله مورد توجهه:

اول اینکه رنگ اصلیه سایت چی باشه؟

دوم اینکه حالا چه رنگ هایی در کنارش استفاده بشه؟

ما دانشی داریم به نام روانشناسی رنگها که به شما (طراحان) کمک می کنه با تسلط بر اون بیاموزید که برای یک موضوع چه رنگ هایی مناسبه و همچنین چه رنگ هایی میتونه همنیشین اون باشه. مثلا وقتی سایت بنفشه، منوها چه رنگی باشه؟ البته یکسری سایت هم هست که شما را در این زمینه یاری می کنه.

دومین چیز عوامل گرافیکی صفحه و یا همون تصاویر هستند. خودتون حتما دقت کردید بین هدری که یک حرفه ای طراحی میکنه و اونی که یک مبتدی طراحی می کنه چه تفاوتهای محسوسی وجود داره! متاسفانه یکی از مشکلات ما اینکه کد نویس خودش هم میخواد کار گرافیکی انجام بده. البته درسته این کار برای کم کردن بهای تمام شده هستش ولی از ارزش ذاتی محصول کم میکنه!

سومین چیز هم استایل هستش. باور کردنش شاید برای کسی که تجربه نکرده و یا اینکه با کد نویسی استایل آشنایی نداره سخت باشه ولی فقط تغییرات در کد نویسی استایل میتونه یک سایت را زیر و رو کنه. مثل همین استایل سیستم تبادل لینک سه طرفه که دوستان یک وب زحمت طراحیش را کشیدن و واقعا زیر و رو شده!

و باز چند تا پیشنهاد:

سعی کنید از سایت های دیگه الهام بگیرید ولی عینا کپ نزنید.

سایت های خارجی منبع خیلی خوبی برای طراحی های واقعا زیبا و الهام گرفتن هستند و خوب دیگه مشکل کپی بودن هم ندارید چون شما فارسیش را استفاده می کنید!

حاشیه نویسی:

متاسفانه همونطور که در سایدبار سایت می بینید به دلیل اینکه تعداد کاربران عضو شده در خبرنامه زیاد بود، هاست اجازه استفاده از سیستم خبرنامه را از ما گرفته. پس مجبوریم فعلا برای خبر رسانی از دود استفاده کنیم. شاید استافده از فیدبرنر سایت بد نباشه!

مورد دوم هم اینکه همونطور که گفته شد سئو در قسمت بهترین طراحی صفحه اول در فستیوال وب ایران کاندید شده. اگه مسیرتون خورد و دوست داشتید یک رای هم بدید. البته مثبت!

موفق و پیروز باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *