همه چیز در مورد برچسب ها – نحوه صحیح استفاده از تگ ها در وردپرس

loading...

قدیما وقتی از یک مدیر سایت میپرسیدی چیکار کنم سایتم بیاد بالا میگفت: “برو از برچسب ها استفاده کن . تا میتونی برچسب بزن !! ” . اون موقع وقتی برچسب زیاد میزدی یجورایی صفحه رو پر از کلمات کلیدی مرتبط میکردی و کاربر هرچی سرچ میکرد سایت شما در نتایج میومد .

اینطوری شد که یه سری سایت ها اومدن ربات نوشتن و این رباته بر اساس جستجوهای مختلف انجام شده در گوگل تگ درست میکرد و کاربرها رو میکشوند داخل سایتی که کلاً اسپم بود و فقط تبلیغات داشت. اگر خاطرتون باشه یه زمانی نتایج صفحه اول گوگل کلاً به  این سایت ها اختصاص داشت . یجوری شده بود که این اسکریپت یا ربات رو به قیمت های بالایی میفروختن و همینطور داشت تعداد این سایت ها زیاد میشد.

گوگل نشست دید اینطوری که داره پیش میره صفحات بی ارزش زیادی تولید و نتایج جستجو غیر قابل قبول میشه . برای همین اومد برای صفحات ارزش هایی رو تعیین کرد و گفت یک صفحه مناسب باید ارزشمند باشه تا در نتایج قرار بگیره . با فعال شدن این الگوریتم های جدید یهو نتایج متحول شد و سایت های زیادی تحث تاثیر قرار گرفتن و یواش یواش بساط اینطور سایت ها برچیده شد .

در این شرایط استفاده از برچسب ها یک تیغ دو لبه شد . اگر به این درک برسید که چطوری باید از برچسب ها به بهترین نحو استفاده کنید میتونید از وجود تگ ها لذت ببرید ولی اگر کما فی السابق دارید برای مطالبتون بصورت فله ای برچسب میزنید بدانید که شما جزو گناهکارانید . باشد که در آتش خشم گوگل بسوزید !

حالا امروز میخوایم از بیخ و بن این مساله برچسب ها رو بهتون توضیح بدیم بطوری که در انتهای این مطلب، احتمالاً بتونید مدرک دکترای برچسب گذاری رو بگیرید.

تاثیر تگ ها در سئو مقاله

موجودات عجیب و غریبی به نام برچسب ها

احتمالاً همتون با برچسب ها آشنایی کامل دارید . در ادیتور وردپرس بخشی به نام برچسب ها یا تگ ها قرار داره و شما میتونید عبارت های مختلفی رو به عنوان تگ ، به مقاله اطلاق کنید . اما شاید چیزی که بهش دقت نکردید اینه که اصلاً این تگ ها برای چی بوجود اومدن و چرا باید ازشون استفاده کنیم ؟ بطور کلی فلسفه وجودی این موجودات عجیب و غریب چیه ؟

استفاده از تگ ها برای دسته بندی مطالب سایت

بله . . . واقعاً تگ ها برای دسته بندی مطالب بودن . شاید بپرسید وقتی دسته بندی ها هستن چرا باید از تگ ها استفاده کنیم ؟ این سوال رو باید در یک مثال عملی بررسی کنیم :

فرض کنید ما یک سایت ارائه دهنده فیلم های سینمایی داریم . عموماً این طور سایت ها دسته بندی هایی بر اساس ژانر مثل “اکشن” – “تاریخی” – “درام” – “انیمیشن” و . . . . دارن . کاربری وارد این سایت میشه و دلش میخواد فقط فیلم های مربوط به سال ۲۰۱۹ رو ببینه . یا مثلاً کاربر دیگه ای میخواد فیلم هایی با بازی “برد پیت” رو ببینه . به نظرتون چطوری باید به کاربر کمک کنیم ؟ برچسب ها !!

طبیعیه که استفاده از دسته بندی ها در این حد ، کاربر رو گیج میکنه و باعث میشه نتونه به درستی تصمیم بگیره . اما شما میتونید با قرار دادن برچسب های مفیدی که در ابتدا یا انتهای مقاله قرار میدید اون رو راهنمایی کنید تا بتونه موضوعات مورد علاقش رو براحتی در سایت پیدا کنه .

بالاخره برچسب ها برای سئو مفید هستند یا مضر؟

به نظر شما چاقویی که میشه باهاش جراحی کرد و جون یکی رو نجات داد و یا میشه باهاش کسی رو قتل رسوند مفیده یا مضر؟ عجب مثال تکراری زدیم ها !!

در واقع اگر بتونید از تگ ها و برچسب ها به نحو صحیحی استفاده کنید براتون ورودی میاره یا در بدترین حالت اگر ورودی نیاره باعث میشه کاربران در سایت شما بیشتر موندگار بشن و این براتون امتیازهای مثبتی داره . ولی اگر خدایی نکرده جزو اون دسته از افرادی باشید که به صورت فله تگ میزنن احتمال جریمه شدنتون زیاده .

تگ ها چطوری میتونن به سایتمون آسیب برسونن؟

همونطور که قبلاً گفتیم استفاده ناصحیح از تگ ها میتونه باعث جریمتون بشه . اما سوال اصلی اینه که چطوری ؟ چه عاملی باعث میشه گوگل اون روی سگش رو بهمون نشون بده ؟ برای پاسخ دادن به این سوال ، اول باید با چند تا از اصطلاحات و قوانین سئو آشنا بشید .

آشنایی با انکر تکست (Anchor Text)

خیلی ساده بخوام بگم انکر تکست در واقع همون متن لینک هست . وقتی شما یک کلمه رو لینک می کنید به اون کلمه میگن انکر تکست یا Anchor Text . در سئو انکرتکست خیلی اهمیت داره و گوگل تاکید میکنه اگر میخواید به جایی لینک بدید متن لینک باید مشخص کننده مقصد لینک باشه .

مثلاً قبلاً توی سایت ها به وفور میدیدم نوشته : “برای خوندن مقاله آموزش گوگل وبمستر اینجا کلیک کنید” و بعد کلمه اینجا رو به اون صفحه لینک میدادن . اما الان اینطوری لینک میدن : “آموزش گوگل وب مستر” .

ارزش صفحات در بحث برچسب گذاری

ارزش صفحات

یک سایت از کلی صفحه تشکیل شده که هر کدومشون موضوع و ارزش خودشون رو دارن و ارزش یک سایت مجموع ارزش صفحات اون هست . مثلا ممکنه شما یک صفحه دسته بندی داشته باشید که مطالب موجود در یک دسته رو در کنار هم نشون میده یا یک صفحه مقاله داشتید باشید پر از متن و عکس و ورودی گوگل . یا یک صفحه محصول . هر کدوم از این صفحات یک موضوع واحدی رو دارن و بر اساس سئوی داخلی صفحه و بک لینک هایی که دریافت کرده امتیاز میگیرن و ارزش گذاری میشن (توسط گوگل)

لینک های ورودی و خروجی یک صفحه

هر لینکی که به یک صفحه وارد میشه یا خارج میشه باخودش امتیاز مثبت حمل میکنه . مثلاً اگر شما از یک صفحه به صفحه دیگه لینک بدید در واقع دارید بخشی از امتیاز صفحه مبدا رو به مقصد منتقل می کنید .

بنابراین همه لینک ها ارزشمند هستن و باید کنترل کاملی روی اونها داشته باشید . الکی به صفحات مختلف لینک ندید و سعی کنید برای صفحات مهم خودتون لینک از داخل و خارج سایت جمع کنید.

اگر شما یک مقاله در مورد طراحی سایت دارید می نویسید و مثل ما اون رو به یکی از صفحات وب سایت نوین ادمین لینک دادید در واقع به کاربر و گوگل میگید “اگر میخوای در مورد طراحی سایت اطلاعات بیشتری کسب کنی برو به فلان صفحه سایت نوین ادمین” .

نکته خیلی مهم در خصوص لینک ها ارتباط موضوعی صفحات مبدا و مقصد هست . بعنوان مثال وقتی شما دارید در مورد “آموزش پخت قرمه سبزی” مطلب می نویسید اگر بخواید لینک به جای دیگه بدید سه حالت پیش میاد :

  • حالت اول : لینک به یک صفحه دیگه با موضوع آموزش پخت قرمه سبزی

این لینک برای سایت مبداً زیاد خوب نیست . چون عملاً با این لینک دارید میگید هر کی میخواد قرمه سبزی بپزه بره به جای دیگه . در حالی که خودتون دارید همون رو در این صفحه آموزش میدید . اینکار یعنی خودزنی!!

  • حالت دوم : لینک به یک صفحه دیگه با موضوع آموزش پخت قیمه

این لینک گرچه حاوی انتقال ارزش هست ولی برای سایت مبداً هم خوبه . چون دارید به صفحه ای هم موضوع (در اینجا آشپزی و پخت غذا) لینک میدید . در واقع این دو صفحه در یک رده موضوعی قرار میگیره و گوگل دوست داره صفحات با موضوعات یکسان به هم لینک بشن .

  • حالت سوم : لینک به یک صفحه دیگه با موضوع متفرقه

حالا اگر این لینک به صفحه ای با موضوع “لپ تاپ ایسوس” باشه برای سایت مبداً و مقصد مشکل ایجاد میکنه . چون این دو موضوع اصلاً به هم مرتبط نیستن  احتمال خریده شدن لینک بالاست .  گوگل خریدن لینک رو دوست نداره و میگه لینک سازی باید طبیعی باشه .

همه اینها رو گفتیم تا در نهایت به اینجا برسیم :

وقتی شما در سایتتون یک مطلب مینویسید مثلاً در مورد “زیرنویس فیلم Danur 2017 ” هدفتون اینه که هرکی در گوگل این عبارت رو جستجو کرد بیاد توی این صفحه و مطلب شما رو ببینه و کلی هم برای سئوی این صفحه زحمت کشیدید و واقعا یک “پست سئو شده گوگل پسندانه” نوشتید. خیلی هم عالی .

برای اینکه میخ رو محکم بکوبونید میاید کلی هم برچسب به این مطلب اضافه می کنید . پست شما مثل تصویر زیر میشه که از یکی از سایت ها ارائه دهنده زیرنویس اسکرین شات گرفتم .

استفاده نادرست از تگ ها

حالا شما یک صفحه محتوا دارید با کلی لینک مربوط به برچسب ها که در انتهای مقاله لیست شده و تقریبا اکثرشون هم کلمه کلیدی این متن رو در خودشون جای دادن (انکر تکست). خب حالا وقتشه ببینیم این کار چه مشکلاتی رو برای سئو ایجاد میکنه :

لینک های خروجی زیاد

لینک های خروجی زیاد باعث میشه ارزش صفحه کم بشه و این ارزش ها بین صفحات مقصد تقسیم بشه . هر چی صفحات مقصد زیادتر باشه سهمشون از ارزش دریافتی کمتر میشه .

کلمه کلیدی در انکر تکست

وقتی شما کلمه کلیدی اصلی متن رو در قالب یک لینک به صفحه دیگه ارجاع میدید همونطور که در حالت شماره ۱ ارجاع لینک ها گفتیم دارید خودزنی می کنید !!! شما دلتون میخواد کاربر این صفحه رو در نتایج جستجو ببینه ولی در واقع به گوگل میگید این موضوع در یک صفحه دیگه قرار داره .

ایجاد صفحه بی ارزش

وقتی یک تگ ایجاد میکنید این صفحه هیچ مطلبی نداره و اصلاً بهینه نشده . مطمئناً هر کاربری واردش بشه مجدد باید روی یک لینک دیگه کلیک کنه و از این صفحه خارج بشه (چون هیچ عایدی نداره این صفحه) . پس شما یک صفحه بی ارزش به سایتتون اضافه کردید .

وقتی تعداد صفحات بی ارزش سایت افزایش پیدا کنه گوگل به سایت مشکوک میشه و علاوه بر اینکه دیر به دیر سایت رو ایندکس میکنه احتمال جریمه شدنتون هم زیاد میشه و عملاً امتیاز منفی براتون ثبت میشه .

محتوای تکراری

وقتی شما صفحاتی در سایت داشته باشید که مشابه هم باشن از نظر گوگل محتوای تکراری یا Dupicate Content محسوب میشن . تعداد زیاد محتوای تکراری جریمه شدن سایتتون رو به دنبال داره . با استفاده بی رویه از تگ های مشابه در واقع صفحاتی ایجاد می کنید که همشون عین هم هستن و هیچ فرقی با هم نمی کنن .

احتمالاً تا الان کاملاً متوجه شدید که این تگ ها تا حد میتونه برای سایت شما مشکلات ایجاد کنه . پس باید تلاش کنید تا با استفاده صحیح از برچسب ها علاوه بر اینکه مانع ایجاد مشکل برای سایتتون بشید از مزایای اونها هم بهره مند بشید .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *