محتوای قدرتمند چیست؟ ۶ استاندارد در تولید محتوای قدرتمند

loading...

قبل از اینکه دکمه ی انتشار محتوا را فشار دهید باید بدانید که تولید محتوا باید استانداردهایی داشته باشد. اگر این استانداردها را نداشته باشد ارزش کمتری برای دنیای وب، مخاطبان شما و مهم تر از همه مشتریان احتمالی شما دارد.

دنیای بازاریابی محتوا هم روز به روز در حال تغییر است و تاکتیک های جدید و تاثیرگذار جایگزین تاکتیک های قدیمی می شوند. در اینجا می خواهیم به شما ۶ استاندارد یک محتوای قدرتمند و تاثیرگذار را معرفی کنیم. قبل از اینکه محتوای تان را منتشر کنید باید نگاه کنید و ببینید که آیا محتوای شما این المان ها را دارد یا خیر.

۱٫ محتوای قدرتمند ویدیو دارد.

در دنیای امروز تنها متن و عکس کافی نیستند. پیشرفت های تکنولوژی و تغییر رفتار مخاطبان دنیای وب باعث شده است تا تولیدکنندگان محتوا فرمت های جدیدتری را امتحان کنند. یکی از این فرمت های موفق ویدیو است. می دانید چرا؟

  • چون دیدن ویدیو راحت است و شما نیازی ندارید خط به خط متن را بخوانید و جلو بروید.
  • محتوای ویدیویی شما را درگیر می کند چون به غیر از حس بینایی، شنوایی شما را هم درگیر می کند و کار شما را راحت تر می کند.
  • ارتباط برقرار کردن با ویدیو بسیار قوی تر از ارتباط متنی است.
  • ویدیو در مدت زمان کمی اطلاعات بسیار زیادی را در اختیار شما قرار می دهد.

حالا خودتان را جای مخاطبان کسب و کارتان قرار دهید به نظرتان ویدیو می تواند برای آن ها کارآمد باشد یا تنها متن و عکس کافی است؟ ویدیو به مخاطبان کمک می کند تا اطلاعاتی که به آن ها می دهید را بهتر درک کنند. در ضمن شما از طریق ویدیو احتمال بیشتری برای قانع کردن کاربران برای خرید محصولات یا خدمات تان را دارید و این یک فرصت ایده ال است. یک ضرب المثل قدیمی می گوید: به من نگو چطور انجام بدهم. به من نشان بده چطور انجام بدهم.

۲٫ محتوای قدرتمند به سوالات جواب می دهد.

هدف موتورهای جستجو چیست؟ هدف موتورهای جستجو مثل گوگل این است که کاربران را خیلی راحت و سریع به جواب سوالات شان برسانند. مخاطبان عمدتا چه چیزهایی در گوگل جستجو می کنند؟

  • از گوگل سوال می پرسند.
  • در مورد یک محصول خاص دنبال اطلاعات هستند.
  • از گوگل می پرسند که چطور کاری را انجام دهند.

یعنی عمده ی کوئری هایی که در گوگل جستجو می شوند دغدغه ها و سوالات کاربران هستند. وقتی کاربری در گوگل عبارت «قیمت X»  را جستجو می کند در حقیقت منظورش این است که قیمت این محصول چقدر است. همه ی ما چنین جستجوهایی داشته ایم. اگر نگاهی به تاریخچه ی جستجوهایمان در گوگل بیندازیم خواهیم دید که در اکثر مواقع دنبال جواب سوالات مان بوده ایم.

محتوایی می تواند برای کاربر مفید باشد و موتورهای جستجو را هم تحت سلطه ی خودش دربیاورد که بتواند جواب سوالات مخاطبان را کامل و جامع بدهد. گوگل به این محتوای آموزشی بهای بسیار زیادی می دهد. معمولا محتواهایی که سوال محور هستند خیلی زود در گوگل رتبه می گیرند.

می توانید از طریق ابزارهای تحقیق کلیدواژه و یا جاهایی مثل Quora و Reddit و AnswerThePublic سوالات رایجی که کاربران در مورد یک محصول می پرسند را پیدا کنید و در محتوای تان به آن ها جواب بدهید.

۳٫ محتوای قدرتمند اورجینال است.

وقتی در مورد اورجینال بودن و اصالت محتوا صحبت می کنیم منظور ما این است که محتوای شما باید چیزی را به مخاطب ارائه کند که بقیه سایت ها ارائه نکرده اند.

  • از جنبه ی دیگری به قضیه نگاه کرده اید.
  • اطلاعاتی را در اختیار کاربران قرار می دهید که رقبای شما هنوز در مورد آن صحبت نکرده اند.

جان مولر از گوگل می گوید: محتوای شما باید مفید، یونیک، کامل و با کیفیت بالا نوشته شده باشد تا بتواند نظر گوگل را جذب کند و رتبه ی بهتری به آن بدهد.

اگر شما محتوای یک سایت دیگر را با کلمات خودتان بازنویسی کنید به معنای اورجینال بودن نیست. محتوای یونیک محتوایی است که چیزی فراتر از سایر محتواهای موجود در وب باشد. محتوا باید دارای خلاقیت و اصالت باشد. چنین محتوایی باعث می شود تا سایر سایت ها به شما لینک بدهند و همین کار قدرت کلی سایت شما را هم بالاتر می برد.

۴٫ محتوای عالی توسط کاربران تولید می شود.

می دانید چرا اینفلوئنسرها انقدر طرفدار دارند و محتوای آن ها انقدر دیده می شود؟ چون آن ها با کاربران شان مستقیما در ارتباطند و حتی از نظرات کاربران و سوالات و مواردی که می پرسند هم استقبال می کنند و در محتوای خودشان از آن ها استفاده می کنند. در حقیقت فالورهای اینفلوئنسرها فکر می کنند که با یک دوست در ارتباطند و به چشم یک بیزینس به اینفلوئنسر نگاه نمی کنند.

شما هم می توانید از این سیگنال ها در محتوای تان استفاده کنید. ارتباط تان را با مخاطب بیشتر کنید. از نظرات آن ها استفاده کنید. بحث های هیجان انگیز در کامنت ها با آن ها داشته باشید. اجازه بدهید خود کاربران در محتوای شما مشارکت داشته باشند.

۵٫ محتوای قدرتمند نتیجه محور است.

محتوای بدون هدف ننویسید. چون محتوایی که هدف نداشته باشد به نتیجه نمی رسد. شما باید بدانید که محتوایی که تولید می کند باید به کجا برسد و چه نتایجی کسب کند و محتوا را متناسب با این نتایج بنویسید.

برای رسیدن به این هدف شما باید پرسونای مخاطب تان را بهتر بشناسید. بدانید دقیقا چه چیزی لازم دارند و با چه کلیدواژه هایی در موتورهای جستجو دنبال این محتوا می گردند. حتی لحن و ساختار موضوع هم باید متناسب با این هدف تنظیم شوند. محتوایی که خوانده نشود و یا توسط مخاطب غیرمرتبط خوانده شود هیچ فایده ای ندارد.

بعد از اینکه مخاطب تان را شناختید باید این سوالات را از خودتان بپرسید:

  • مخاطب شما بیشتر با چه نوع محتوایی ارتباط برقرار می کند؟
  • کدام موضوعات برای مخاطب من مهم ترند؟
  • کدام موضوع می تواند به فروش من کمک بیشتری داشته باشد؟
  • کدام موضوع برند من را مطرح تر می کند؟

وقتی جواب این سوالات را پیدا کردید حالا می توانید لحن و فرمت و موضوع را به بهترین شکل ممکن انتخاب کنید تا کاربران آن را بخوانند و به مشتری شما تبدیل شوند. هدف هر کسب و کار این است که مخاطبی را به سایت بکشاند که جزو مشتریان احتمالی اش است و می تواند او را به مشتری تبدیل کند. شما هم باید در همین مسیر جلو بروید.

۶٫ محتوای قدرتمند عنوان های قوی دارد.

عنوان باعث می شود تا کاربر روی متن شما کلیک کند و آن را بخواند. اگر عنوان محتوای شما ضعیف باشد و نتواند کاربر را کنجکاو کند محتوای شما شکست می خورد. جالب است بدانید که نویسنده ها و تولیدکنندگان محتوای شناخته شده و مطرح بیش از ۱۵ دقیقه به یک عنوان مناسب فکر می کنند و وقت زیادی را صرف انتخاب بهترین عنوان می کنند تا بهترین نتیجه را بگیرند.

از طعمه های کلیکی هم دوری کنید. چون شما قرار است این محتوا را به دست مخاطب اصلی آن برسانید پس باید این عنوان را مختص کاربری بنویسید که قرار است آن را بخواند. تکنیک های مختلفی برای نوشتن عنوان های هیجان انگیز وجود دارد که کاربران را جلب می کند. می توانید این تکنیک ها را یاد بگیرید و در محتوای خودتان پیاده کنید.

جمع بندی

دفعه ی بعدی که خواستید محتوای جدیدتان را منتشر کنید از این ۶ استاندارد به عنوان یک چک لیست استفاده کنید و ببینید که آیا این نکات را رعایت کرده اید؟ هر بخش از این استانداردها کمک می کند تا مشتریان جدیدتر را جذب کنید و روی اهداف کسب و کار شما هم به صورت مستقیم تاثیر می گذارد. این استانداردها می توانند به شما کمک کنند مشتریان بیشتری جذب کنید و راحت تر اهداف کسب و کارتان را دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *