محتوای سبز چیست؟ چطور محتوای همیشه سبز تولید کنیم؟

loading...

محتوای همیشه سبز چیست؟ محتوای همیشه سبز یکی از زیر شاخه های محتوای سئو شده به حساب می آید. در واقع یک محتوا را می توان محتوای همیشه سبز نامید که در طول زمان قدیمی نشودو مربوط به یک زمان خاص نباشد. همچنین همواره باعث حفظ ارتباط با مخاطب شود. این محتوا یک محتوای بهینه سازی شده است و با نتایج جستجو مرتبط است. به محتواهای زیر توجه کنید.

۱- اختراع برق توسط ادیسون دنیا را متحول کرد. امروز گترش صنعت، تجارت، حمل و نقل سریع و غیره مدیون این اختراع ادیسون است.

۲- طی هفته گذشته قیمت طلا ۱۰ درصد افزایش پیدا کرد.

محتوای اول یک محتوای همیشه سبز است چرا که این محتوا بعد از گذشت چندین سال بازهم  معنی و مفهوم دارد. این جمله قابل درک بوده و از ارش برخوردار است.

محتوای دوم یک محتوای همیشه سبز نیست چرا که بعد از مدتی مثلا یک هفته ارزش خود را از دست می دهد و در اینده خواندن ان چندان جذاب نخواهد بود.

هدف از تولید محتوای سئو شده چیست؟

تولید محتوا همیشه سبز از اهمیت ویژه و فوق العاده ای بهره مند است. این نوع محتوا ها با اهداف زیر تولید می شوند.

  1. ارتباط با مخاطبان
  2. افزایش میزان فروش محصول
  3. افزایش ترافیک سایت
  4. بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو
  5. تبدیل برند شما به یک برند پیش رو در صنعت

یک محتوا در صورتی می تواند یک محتوای همیشه سبز باشد که دارای ویژگی هایی باشد. از جمله فرمت خوب و مناسب، طراحی عالی، خوانده شدن روان و ساده، داشتن نظریه ها و ایده های جذاب، پرداختن به موضوعات کارشناسی شده، حل مشکلات مخاطبان و پاسخ گویی به مشکلات آن ها.

موضوعاتی مثل کم کردن وزن، روش های حل برخی مشکلات پوستی، دستور بخت دسر و غذا، راه های افزایش درامد، زیبا ترین کشور های برای سفر و موضوعاتی این چنینی که در طول زمان مخاطبان فراوانی را به خود جذب کرده و قدیمی نمی شوند می توانند برای تولید یک محتوای سبز ایده هایی جذاب باشند.

در واقع شما باید محتواهایی را تولید کنید تا در خدمت مخاطبان هدف شما قرار بگیرند و یک راهنمای عملی و یا مطالعه سرگرم کننده برای ان ها باشد. بازاریاب ها همواره سعی در تولید محتواهای سبز دارند تا از این طریق بتوانند ترافیک اورگانیک وب سایت شان را افزایش دهند.

محتوای همیشه سبز

همچنین موضوعاتی مثل ترند مانتوهای تابستانه ۲۰۲۱ ، روش های درمان بیماری کرونا، قیمت خودرو پراید در مرداد ۱۴۰۰ و موضوعاتی این چنینی که بعد از گذشت زمان خاصی دیگر جذاب و ارزشمند نیستند به درد تولید محتوای سبز نمی خورند.

برخی فرمت ها برای نوشتن یک محتوای همیشه سبز محتواهای رایج و معمولی هستند مثل برخی ویدئو ها، محتواهای اموزشی، راهنمایی ها، جزوه نامه ها، خلاصه ای درمورد محصولات، لیست ها، مقالاتی به سبک دایره المعارف و غیره. البته باید توجه کنید که استفاده از این فرمت ها به تنهایی باعث تبدیل محتوای شما به یک محتوای همیشه سبز نمی شود اما این نوع فرمت ها کمک می کنند تا محتوای شما بیشتر شبیه و نزدیک به یک محتوای همیشه سبز باشد.

نحوه تولید یک محتوای همیشه سبز

برای این که بتوانید یک محتوای همیشه سبز را تولید کنید نیاز به انجام یک سری از کارها دارید. همان طور که اشاره کردم هدف از تولید یک محتوای سبز این است که در طی سالیان همواره مردم بتوانند از ان استفاده کرده و به سراغش بروند. با تولید چنین محتوایی شما همواره مخاطب خواهید داشت و سایت شما از رتبه بندی بالایی بهره مند خواهد شد.

۱٫ انتخاب موضوع مناسب

در گام اول شما باید یک موضوع مناسب را انتخاب کنید که ضمن مناسب بودن ان برای یک محتوای همیشه سبز ترافیک وب سایتتان را نیز افزایش دهد. در این گام ابزاهای تحیلی به شما کمک زیادی میکنند. یکی از ای ابزارها Google Analytics  است.

معمولا موضوعاتی که میزان جستوجوی اولیه ان ها بسیار زیاد است اما در طول زمان میزان سرعت جستجوی ان ها به سرعت کاهش می یابد جزو موضوعات غیر سبز و ترند هستد. از این نوع موضوعات برای تولید محتوای همیشه سبز استفاده نکنید.

شما می توانید به محتواهایی که تاکنون تولید کرده اید نگاه کنید و ببینید که کدام موضوعات ترافیک بیشتری را برای سایت شما به همراه داشته اند. در واقع این محتواها همان محتواهای همیشه سبز هستند و شما می توانید از موضوعات مشابه آن ها  برای تولید یک محتوای همیشه سبز جدید بهره ببرید.

۲٫ انتخاب کلمات کلیدی مناسب

بعد از انتخاب چند موضوع برای تولید محتوای همیشه سبز شما به کلمات کلیدی مناسب نیاز دارید تا محتوایتان را سئو کرده و با این کار ان محتوا در اولین صفحه جستجو قرار بگیرد.

برای پیدا کردن کلمات کلیدی شما می توانید موضوع مورد نظرتان را در گوگل سرچ کرده و عبارت های متناسب با ان موضوع را از قسمت related Searches به عنوان کلمات کلیدی در نظر بگیرید. بهتر است که در نوشتن محتوایتان از عبارت های کلیدی بلند نیز کمک بگیرید . در این صورت شما به سادگی رتبه سایت تان را افزایش داده و امتیاز بالایی از موتور های جستجودریافت خواهید کرد.

۳٫ درگیر کردن مخاطبان با محتوای تولید شده

اگر در گذر زمان همچنان افراد به همان میزان گذشته از محتوایتان استقبال کنند یعنی ان محتوا همیشه سبز است. برای این که شما بعد از انتشار یک محتوا همواره شانس فراوانی برای به اشتراک گذاشتن ان داشته باشید می توانید از مشاوره متخصصان و یا نظرات مردم کمک بگیرید و این بازخوردها را به محتوایتان بیفزایید.

۴٫ پرهیز از قرار دادن اتفاقات روز به عنوان موضوع محتوا

درمورد موضوعاتی که در روزاتفاق می افتد محتوا تولید نکنید چون معمولا تاریخ مصرف ان ها به سرعت تمام خواهد شد. به عنوان مثال اگر شما یک محتوا با موضوع ” در دوران کرونا چه مواد غذایی را بیشتر مصرف کنیم” تولید کنید بعد از اتمام دوران کرونا و بهبودی روند مربوط به این بیماری، تاریخ مصرف محتوایتان به پایان خواهد رسید چون دیگر کسی در مورد این موضوع تحقیق و جستجو نخواهد کرد.

۵٫ عدم استفاده از تاریخ در عنوان محتوا

از نوشتن تاریخ در محتوایتان بپرهیزید زیرا در گذر زمان ممکن است افراد با دیدن ان خیال کنند که مقاله شما قدیمی است و به درد خواندن در زمان حال نمی خورد. اگر مجبور به استفاده از تاریخ در مقاله تان بودید بهتر است در طول زمان ان تاریخ را تعویض کنید.

به عنوان مثال اگرمجبور به نوشتن تاریخ ۱۴۰۰ در مقاله تان هستید بهتر است که در سال اینده ان را به ۱۴۰۱ تبدیل کنید تا مقاله تان همواره قابل استفاده و به روز باشد.

۶٫ تولید بهترین ها به عنوان محتوا

برای این کار شما باید رقیبی را پیدا کنید که بیشترین رتبه، اشتراک و پیوند را دارد. برای این کار به صفحه نتایج موتور جستجو بروید و کلمه کلیدی همیشه سبزتان را بنویسید. محتوای صفحه رقبا را بازکنید. برای مشاهده پیوندها‌، اشتراک گذاری‌ها و نمره همیشه سبز‌، BuzzSumo Chrome Extension را بزنید. محتوای ان ها را تجزیه و تحلیل کرده تا ایده هایی برای تولید محتوای سبز بدست اورید.

۷٫ تولید محتوای اموزشی دقیق

اگر شما قصد تولید یک محتوای اموزشی را دارید بهتر است درمورد ان مطلب اطلاعات کاملی را در اختیار مخطبان تان قرار دهید تا ان ها بتوانند تمام نیازهایشان را برطرف کرده و به تمامی سوالاتشان پاسخ دهند. در این صورت شما بانوشتن یک محتوای جامع نشان می دهید که از دانش بالایی برخوردار هستید و اعتماد به برند شما افزایش پیدا خواهد کرد. در این صورت سایت شما نیز از رتبه بندی بالایی بهره مند خواهد شد.

۸٫ نوشتن محتوا برای تازه کارها

کاملا طبیعی است که افراد متخصص در یک حوضه برای کسب اطلاعات بیشتر در ان زمینه به وب سایت ها مراجه نکنند. در نتیجه افرادی مقالات شما را می خوانند که مبتدی و تازه کار باشند. برای افراد مبتدی باید متن را به زبان ساده و روان بنویسید و از کلمات و اصتلاحات پیچیده درباره ان موضوع استفاده نکنید. چرا که برای خواننده محتوا قابل فهم و درک نبوده و او را از خواندن ادامه محتوا منصرف می کند.

۹٫ به روز رسانی محتوا

یکی از نکات مهم در مورد تولید محتوا ها به روز رسانی مطالب ان محتوا در گذر زمان است. حتی اگر بهترین محتوا را تولیده کرده باشید باز هم به به روز رسانی ان باید بپردازید چرا که در گذر زمان ابزارها و استراتژی ها تغییر می کنند. در این صورت سایت شما نیز همواره از رتبه بالایی بهره مند خواهد شد.

برای به روز رسانی محتوایتان می توانید اطلاعات بیشتری را به ان اضافه کنید، تصاویر را عوض کرده و یا تصاویر جدید اضافه کنید، جمله بندی تان را بهتر کرده و یا از اصتلاحات جدید بهره بگیرید و همچنین می توانید جزئیات تاریخ گذشته را پاک کنید.

ایده هایی برای محتوای جدید

پرداختن به پرسش و پاسخ برای تولید محتوای همیشه سبز

شما باید یک بخش برای سوالات مخاطبانتان قرار دهید و با تحقیق در مورد کلمات کلیدی به پرسش های متداول مخاطبان تان پاسخ دهید. سایت هایی که  در مورد پرسش و پاسخ به سوالات هستند اکثرا از عملکرد خوبی برخوردار اند و سایتشان دارای رتبه بندی بالایی است.

کتاب های الکترونیکی

این نوع محتواها معمولا از ماندگاری بالایی برخوردار هستند. این نوع محتوا پوشش کامل موضوعی را با اطلاعات ارزشمند و مفید ارائه خواهد داد.

اینفوگرافیک

اینفوگرافیک ها می توانند محتوا های غیر قابل فهم را به صورت ساده و شفاف نمایان کنند. اگر یک اینفوگرافیک به طور مداوم در شبکه های اجتماعی بخش شود یعنی موفق بوده است. شما می توانید از اینفوگرافیک برای تولید یک محتوای همیشه سبز و ماندگار بهره ببرید.

بررسی و توضیحات محصول

درصورتی که محصول شما از اعتبار بالایی برخوردار باشد، توصیفات مشتری های راضی محتوای برجسته را تا همیشه پایدار نگه می دارد. در این صورت شما می توانید مشتریان راضی را به ارزیابی تجربه خود دعوت کنید.

اهمیت محتوای همیشه سبز

۱- هدایت ترافیک

محتوای همیشه سبز به شما کمک می کند تا به مرور زمان یک جریان ثابت از ترافیک مخاطب به سایت شما جذب شود.

۲- توزیع همیشگی محتوای همیشه سبز

این محتوا اگر در طول زمان به روز رسانی شود به مرور ارزشش را از دست نخواهد داد و همواره محتوایی جذاب برای مخاطبان به حساب می اید.

۳- فراهم کردن زمان لازم برای گزارش های هوشمند تر

وقتی شما به طور مداوم در حال تولید محتوا باشید زمانی برای تجزیه و تحلیل نخواهید داشت. اما محتوای همیشه سبز این امکان را به شما می دهد تا زمان ازمایش و تجزیه تحیلیل محتوایتان را داشته باشید و همواره ان را بهتر از قبل کنید.

محتوای اصیل، یک محتوای همیشه سبز

یکی از ویژگی های مهم یک محتوای همیشه سبز خاص بودن و منحصر به فرد بودن ان محتوا است. یعنی محتوایی که تولید می کنید به هیچ وجه کپی از سایر سایت ها نباشد. در این صورت این محتوا کاملا یکتاست و مشابه ان در سایت های دیگر وجود ندارد. در این صورت خواندن چنین محتوایی برای خواننده ان کسل کننده نیست و از جذابیت بالایی برخوردار است.

همین موضوع باعث می شود تا وب سایتی که این نوع محتوا را تولید کرده هم در صفحه گوگل در جایگاه اول جستجو قرار بگیرد وهم در میان مخاطبان از جایگاه ویژه ای بهره مند شود.

ایا فقط باید محتوای همیشه سبز تولید کنیم؟

درست است که یک محتوای همیشه سبز به رشد سایت شما کمک فروانی می کند اما لازم نیست تا همه تمرکزتان را همواره روی محتوای همیشه سبز بگذارید. شما در عین این که برای سایتتان محتوای سبز تولید می کنید باید حواستان را روی موضوعات روز نیز بگذارید و به ان ها هم بپردازید تا مخاطبتان بداند که شما از موضوعات ترند و اخبار روز نیز اگاهی دارید.

این موضوعات برای  کمپین های کوتاه مدت و بازاری بسیار مناسب هستند. اگر قصد دریافت ترافیک زیاد در مدت زمان کوتاهی را دارید بهتر است که به این موضوعات اهمیت داده و درباره شان محتوا تولید کنید. البته باید توجه کنید که بهترین استراتژی برای بازاریابی تولید محتوایی ترکیبی شامل محتوای همیشه سبز و موضوعات ترند روز در کنار یکدیگر هستند.

تولید محتوای حرفه ای همیشه سبز

پیدا کردن مشکلات و سوالات مخاطبان

تولید محتوای شما باید دقیقا در جهت فعالیت های سایت باشد و همچنین از نوشتن مطالبی که به خدمات سایت مربوط نیستند به شدت خوداری شود. در این مرحله شما باید به سوالات مخاطبانتان و مشکلات ان ها پاسخ دهید. پرداختن به سوالات مخاطبان باعث جذب مخاطب وفادار بیشتر به سایت شما شده و این مخاطبان ترافیکی ارزشمند را برای سایت شما به ارمغان خواهند اورد.

پیدا کردن بهترین راه حل ها و پاسخ ها

در قدم بعدی شما باید به سوالات بهترین و کامل ترین پاسخ ها را بدهید. ارائه کردن این پاسخ ها به مخاطبان نیز باید با بهترین راه ممکن انجام شود. در این زمینه استفاده از لیست های مختلف، جدول های کاملا واضح، شکل هایی باکیفیت و مواردی از این دست بسیار با ارزش خواهد بود.

سخن پایانی

محتوای همیشه سبز همواره خواندنی و مفید است و هیچ گاه تاریخ مصرفش به پایان نمی رسد. اگر قصد افزایش ترافیک ارگانیک وب سایتتان را دارید بهتر است محتوایی را تولید کنید که اموزنده بوده و اعتبار برندتان را افزایش دهد. پس خوب است که محتواهای همیشه سبز و مفید را در بازاریابی محتوایتان بگنجانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *