تفاوت لینک فالو و نوفالو چیست؟

loading...

لینک‌های فالو (Dofollow) و نوفالو (Nofollow) فاکتور بسیار مهمی در بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو می‌باشند. همه سایت‌ها و صفحات وب یه یک روش یا توسط لینک‌های دیگر با هم ارتباط برقرار می‌کنند. ساختن بک لینک، جزئی از سئو خارجی است و استخوان‌بندی موفقیت هر وبسایت است. در این مقاله به بررسی آنها و تفاوت لینک‌های فالو و نوفالو خواهیم پرداخت.

تفاوت لینک فالو و لینک نوفالو

هنگامی که پست یا صفحه جدیدی را اضافه می‌کنید، ربات‌ها یا خزنده‌های گوگل آن صفحه یا پست را کراول می‌کنند. فرض کنید که در حال نوشتن یک مطلب هستید و در آن پست شما لینک‌های داخلی و یا لینک‌های خارجی وبسایت‌های دیگر را به وبسایت خود اضافه می‌کنید. در اینصورت هنگامی که گوگل آن پست را کراول می‌کند، این لینک‌های داخلی و خارجی را نیز دنبال خواهد کرد. هنگامی که لینکی فالو (Dofollow) است بدان معناست که شما هم نیز محتوای لینک را باارزش می‌دانید؛ به طور پیش‌فرض همه لینک‌ها فالو هستند و گوگل نیز این لینک‌های داخلی و خارجی را ردیابی می‌کند.
هنگامی که لینک‌های داخلی یا لینک‌های خارجی را در پست خود اضافه می‌کنید و یک تگ نوفالو در این لینک‌ها قرار می‌دهید در نتیجه گوگل آن لینک را دنبال نمی‌کند؛ این بدان معناست که این لینک‌ها کراول نمی‌شوند و بنابراین به این لینک‌ها نوفالو (Nofollow) گفته می‌شود. در این مورد شما این لینک‌ها را تأیید نمی‌کنید و تنها این لینک‌ها توسط بازدیدکنندگان و نه گوگل دنبال خواهند شد. بنابراین اکنون می‌دانیم که اگر به گوگل اجازه دهیم لینک‌های خارجی (لینک‌هایی که از وبسایت دیگر به وبسایت ما لینک داده می‌شود) در محتوای ما (پست) کراول شوند این لینک‌ها، لینک‌های فالو نامیده می‌شوند و اگر تگ نوفالو را در لینک‌های خارجی در وبسایت خود اضافه کنیم در نتیجه لینک‌ها، لینک‌های نوفالو نامیده می‌شوند.
ویژگی‌های لینک‌های فالو در سئو چه هستند؟

به منظور درک تفاوت بین لینک‌های فالو و نوفالو، باید به نحوه کار موتورهای جستجو نگاهی بیاندازیم. موتورهای جستجویی مانند گوگل همیشه به دنبال سرنخ‌هایی بر روی صفحات وب هستند که دارای بالاترین رتبه بر روی نتایج جستجو هستند. یکی از مواردی که موتورهای جستجو در نظر می‌گیرند، تعداد لینک‌هایی است که از سایت‌های دیگر لینک به آن صفحه شده است. برای مثال؛ دو پست با موضوع مشابه بر روی سایت‌های جداگانه وجود دارند. هر دو پست دارای کیفیت بالا هستند، به خوبی نوشته شده و پر از مطالب مفید هستند. با این حال یکی از این پست‌ها دارای صدها لینک طبیعی است که لینک به آن شده و از سایت‌های خارجی می‌باشد. در حالیکه مورد دیگر تنها یک یا دو لینک دارد. در این مثال، موتور جستجو تأکید بیشتر بر روی پستی می‌کند که دارای لینک‌های زیادی است زیرا بسیاری از افراد دوست دارند که به آن مطلب لینک دهند. بنابراین به لینک‌هایی که موتور جستجو نگام برخورد با آنها، لینک مورد نظر را دنبال می‌کند لینک‌های فالو نامیده می‌شود. این لینک‌ها کمک به افزایش پیج رنک صفحه می‌کنند و هر چه لینک‌های فالو طبیعی‌تری در یک وبسایت/صفحه باشد، احتمالا باعث رتبه‌بندی بالاتر خواهد شد. همانطور که ذکر شد، هر لینکی به طور پیش فرض یک لینک فالو است، بنابراین در صورتیکه لینک حاوی تگ نوفالو نباشد، در نتیجه به طور اتوماتیک لینک فالو می‌باشد. لینک‌های فالو قدرتمندترین نوع لینک‌ها در سئو در نظر گرفته می‌شوند.
ویژگی‌های لینک‌های نوفالو در سئو چه هستند؟

هنگامی که افراد به اهمیت لینک‌های اشاره کننده به وبسایت پی بردند، برخی از سایت‌ها و یا افراد به طور افراطی از آنها استفاده کردند و شروع به دریافت لینک به هر طریقی کردند؛ آنها لینک‌ها را می‌خریدند و افراد تا آنجا که می‌توانستند سعی می‌کردند از هر وبسایتی بک لینک ‌بگیرند، از کامنت‌ها سوء استفاده می‌کردند و غیره. بدین طریق آنها می‌توانستند رتبه‌بندی موتور جستجوی خود را افزایش دهند. موتورهای جستجو این تاکتیک را متوجه شدند و تگ نوفالو را برای کمک به جلوگیری از این فعالیت‌ها معرفی کردند. از این رو، کارشناسان گوگل به نام مت‌کاتز (Matt Cutts) و جیسون شلن (Jason Shellen) در سال ۲۰۰۵ ، تگ نوفالو را معرفی کردند.
یک لینک نوفالو ارزش HTML را دارد و به ربات‌های موتورهای جستجو دستور می‌دهد این لینک را دنبال نکنند. بنابراین با استفاده از این دستور، لینکی که از وبسایت دیگری به وبسایت ما داده می‌شود مورد تأیید ما نیست و به موتورهای جستجو اعلام می‌کنید که این لینک نباید در پیج رنک محاسبه شود، اما همچنان ایندکس این صفحات در موتورهای جستجو انجام می‌شود. این لینک اساسا برای کاهش اثر بخشی انواع خاصی از اسپم‌‌‌ها در موتور جستجو معرفی شد، بنابراین بهبود دهنده کیفیت نتایج موتور جستجوست. در نهایت شما اسپم کمتری را دریافت خواهید کرد و وبسایت شما بهبود خواهد یافت. همچنین موتورهای جستجو سایتی را که از لینک‌های فالو بیش از حد استفاده می‌کند و به نظر برسد اسپم‌گونه باشند، به شدت مجازات می‌کند. افراد می‌توانند بر روی لینک نوفالو کلیک کنند و منتقل به سایت دیگر شوند اما در چشم موتورهای جستجو این لینک‌ها اشاره به هیچ چیز نمی‌کنند و نیز کراول نمی‌شوند. با اینکه همچنان اسپم کردن در کامنت وبلاگ‌ها وجود دارد، اما ایجاد تگ نوفالو باعث کاهش زیادی در آن شده است. لینک‌های نوفالو هیچ لینک juice را عبور نمی‌دهند؛ همچنین به افزایش پیج‌رنک و رتبه سایت/صفحه کمک نمی‌کنند. لینک juice، برای معرفی قدرت یک سایت از طریق لینک‌های داخلی و خارجی به کار می‌رود. در واقع، زمانیکه یک سایت معتبر به شما لینک می‌دهد، مقداری از اعتبارش از طریق این لینک به سایت شما منتقل می‌شود. از این رو موجب می‌شود که اعتبار سایت شما نیز افزایش یابد.
چه موقع باید از لینک فالو و نوفالو استفاده کرد؟

مواقع استفاده از لینک فالو و نوفالو

اگر پستی را می‌نویسید و لینک‌های خارجی را به وبسایت خود اضافه می‌کنید خوب است که رتبه‌بندی مقاله خود را بهبود بخشید. اضافه کردن یک لینک خارجی از یک وبسایت معتبر، اعتبار صفحه و اعتبار دامنه شما را بهبود می‌بخشد و باعث افزایش رتبه‌بندی جستجوی شما می‌شود. به همین دلیل است که لینک‌ها به طور پیش‌فرض لینک فالو هستند و اگر این لینک‌ها از یک وبسایت معتبر باشند خوب است همان لینک فالو باقی بمانند. مشکل از آنجایی شروع می‌شود که شما لینک‌هایی را از وبسایت‌هایی باکیفیت پایین اضافه می‌کنید. اگر لینک‌ها را به وبسایت باکیفیت پایین اضافه کنید و آنها همان لینک فالو باقی بمانند در نتیجه اعتبار صفحه و اعتبار دامنه شما و رتبه‌بندی شما کاهش خواهد یافت. اگر گوگل آن وبسایت‌ها را برای محتوای بد جریمه کند در نتیجه احتمال دارد که گوگل وبسایت شما را هم جریمه کند. بنابراین باید با دقت انتخاب کنید که چه لینکی فالو و چه لینکی نوفالو باشد.
اکنون ما می‌دانیم که چه لینک‌هایی فالو و چه لینک‌هایی نوفالو هستند، تفاوت آنها در چیست و در کجا باید از آنها استفاده کنیم. اما سؤال بعدی که ذهن می‌آید این است که چگونه باید لینک نوفالو ایجاد کنیم؟
هیچ نیازی نیست که لینک فالو بسازیم زیرا هر لینکی به طور پیشفرض فالو می‌باشد. برای ایجاد یک لینک نوفالو تنها باید rel=”nofollow” را در لینک اضافه کنیم. برای مثال:

a href=”http://web24.ir”> what is digital marketing</a>
a href=”http://web24.ir/” rel=”nofollow” >what is digital marketing</a>
چگونه می‌توانیم بررسی کنیم که آیا لینک نوفالو است یا خیر؟

بررسی نوفالو بودن لینک

بر روی هر صفحه وبی که می‌خواهید لینک نوفالو آن را بررسی کنید، کلیک راست می‌کنیم، سپس بر روی inspect کلیک کرده، کلیدهای Cntrl+Shift+C را فشار دهید و بعد اشاره گر را به سمت لینک حرک دهید. پس از آن می‌توانید بررسی کنید که آیا تگ نوفالو اضافه شده است یا خیر. البته برای افراد حرفه‌ای که دائما می‌خواهند از فالو و نوفالو بودن لینک‌ها اطلاع یابند، افزونه‌هایی برای مرورگر کروم و فایرفاکس وجود دارد که می‌توانند به طور اتوماتیک این دو لینک را از روی تفاوت رنگ‌ها تشخیص دهند.
به طور کلی برای بدست آوردن بک‌لینک‌ها، باید برای کسب هر دو لینک فالو و نوفالو تعادلی برقرار کرد؛ همچنین باید صاحب وبسایت تصمیم بگیرد چه موقع باید از آنها استفاده کند. در واقع لینک‌های فالو در سئو تأثیر بسیار زیادی دارند. از طرفی لینک‌های نوفالو از نظر گوگل قانونی و مجاز هستند و هیچ مشکلی برای رتبه سایت شما بوجود نمی‌آورند. بنابراین استفاده از هر دو نوع لینک در بازاریابی آنلاین مهم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *